„Kapitán Hák“ byl opeřený dinosaurus s opravdu podivnou výbavou

Nedávno objevený Trierarchunkus byl třímetrový dinosauří mravenečník. Místo předních končetin měl podivné háky, kterými doloval potravu

18.07.2020 - Stanislav Mihulka

Slavné souvrství Hell Creek, které zahrnuje horniny v Montaně a okolních státech USA z nejsvrchnějšího období těsně před pádem zkázonosného meteoritu, vydalo další úžasnou fosilii. Tentokrát je to velmi slušně zachovalý alvarezsaurid – dinosaurus ze skupiny zvláštních hmyzožravců, kteří měli nápadně krátké přední končetiny.

Na délku asi třímetrový dinosaurus byl hustě opeřený, především pokud jde o jeho mohutný ocas. Dostal pozoruhodné jméno Trierarchuncus prairiensis, což ve volném překladu znamená „Kapitán Hák z prérie“. Je to velmi přiléhavé, protože trierarchunkus měl namísto tradičních předních končetin dva masivní, až poněkud strašidelné, háky. Jde o nejmladšího známého alvarezsaurida, který zřejmě zažil katastrofu na konci křídy, před 66 miliony lety.

TIP: Nově objevený dinosaurus Bajadasaurus se bránil neuvěřitelnými ostny

Dinosaury ze skupiny alvarezsauridů jsme doposud znali převážně jen úlomků kostí a izolovaných nálezů z oblasti Asie a jižní Ameriky. Zvláště nepříjemné to bylo právě s podivnými předními končetinami alvarezsauridů. Vědcům bylo zřejmě, že jsou zvláštní, ale dochované fosilie byly natolik neúplné, že vlastně až doposud nebylo úplně jasné, jak končetiny alvarezsauridů přesně vypadaly.

Nový nález trierarchunka ale všechno mění. Ukázalo se, že přední nohy těchto dinosaurů tvořil vždy jediný prst – palec, ve tvaru háku. Odborníci se domnívají, že s pomocí těchto háků trierarchunkové rozhrabávali vegetaci, zeminu nebo třeba tlející dřevo, aby se tak dostali ke hmyzu. Byli to tedy takoví mravenečníci samotného konce druhohor.