Kde postavit základnu na Marsu? Vědci vytipovali vhodné lávové tunely

15.05.2020 - Stanislav Mihulka

Lidská kolonie na Marsu je lákavá představa. Kde ji ale na nehostinné planetě postavit? Podle vědců by vhodné útočiště mohly nabídnout podzemní lávové tunely

<p>Lávové tunely by na Marsu mohly nabídnout mnohem více prostoru než podobné tunely na Zemi.</p>

Mars je sice kamenná planeta, přesto ale jde o velmi nehostinné místo, přinejmenším z pohledu pozemšťana. Je tam úmorné sucho, mráz a povrch rudé planety skrápí intenzivní kosmické záření. Mars totiž nemá pořádnou atmosféru ani magnetické pole, které by jej mohly ochránit.

První lidští návštěvníci a časem i kolonisté proto budou na Marsu hledat místa, kde by se mohli cítit bezpečně. Velmi slibné jsou v tomto směru podzemní lávové tunely, vytvořené proudy lávy. Známe je z okolí pozemských sopek, kde dosahují délek kolem 30 metrů. Na Marsu, kde je nižší gravitace, by se mohly lávové tunely táhnout až 250 metrů daleko.

Tunely u sopky Hadriacus Mons

Antonio Paris z amerického centra Center for Planetary Science a jeho kolegové prostudovali snímky americké sondy Mars Reconnaissance Orbiter (MRO) a vytipovali tři pravděpodobné lávové tunely, které by se mohly stát místem jak pro stálou základnu na rudé planetě, tak i pro pátrání po případných dávných mikroorganismech, které mohly obývat Mars v přívětivějších časech. Tyto lávové tunely se nacházejí v oblasti Hellas Planitia, velké impaktní pánve na jižní polokouli Marsu, v blízkosti dávné sopky Hadriacus Mons.

TIP: Jak bydlet na Marsu? NASA tam plánuje postavit ledová iglú

Badatelé odhadují, že tyto lávové tunely odstíní podstatnou část dopadajícího kosmického záření. I tak tam budou lidé ve srovnání se zemským povrchem vystaveni vyšším dávkám záření, ale každé snížení tohoto rizika je vítané. Lávové tunely by pozemšťany a jejich vybavení navíc chránily před dopadajícími mikrometeority, a také by tlumily extrémní kolísání teplot, které je pro povrch Marsu typické.

• Zdroj fotografií: ESA / L. Ricci