Kmenové buňky už nejsou tak zranitelné: Vědci jim dokázali zapnout obranu

Kmenové buňky mají vypnutou obranu proti virům. Teď už ale známe vypínač a dokážeme ji zapnout

16.05.2019 - Stanislav Mihulka

Kmenové buňky jsou dnes velmi oblíbené mezi vědci a lékaři, kteří vyvíjejí nové léčebné postupy pro celou řadu závažných onemocnění či poranění. Tyto buňky se totiž mohou změnit v prakticky každou dospělou buňku lidského těla a v případě potřeby je tím pádem mohou nahradit

Problém je v tom, že kmenové buňky jsou velmi zranitelné. Dospělé specializované buňky lidského těla mají k dispozici celou řadu nástrojů a mechanismů, jimiž se mohou do jisté míry bránit před viry a dalšími hrozbami. Kmenové buňky se takto bránit nedovedou. Když jsou v lidském těle, chrání je doposud neznámé mechanismy. V laboratoři jsou ale kmenové buňky vydány virům napospas, což komplikuje výzkum a ohrožuje pacienty.

TIP: Léčba stárnutí pomocí kmenových buněk na lidech zabrala

Tým britských odborníků nedávno objevil protein, který nazvali MAVS. Ten funguje jako vypínač pro imunitní obranu buňky proti virům. U kmenových buněk, které pocházejí z embryí, je tento vypínač obvykle v poloze „vypnuto“. Protivirová obrana by totiž zřejmě mohla narušovat správný vývoj zárodků. Badatelé ale také našli krátkou molekulu RNA, která nese označení miR-673, a která tento vypínač imunitní obrany ovládá. V praxi to znamená, že nyní už bude možné protivirovou obranu kmenových buněk zapínat podle potřeby.