Koalové v Austrálii trpí chlamydiovou infekcí: Léčba antibiotiky jim nepomáhá

Populaci australských koalů ohrožuje bakteriální infekce chlamydií. Standardní léčba antibiotiky je neúčinná

24.03.2018 - Stanislav Mihulka

V Austrálii řádí infekce chlamydií. Tato bakteriální infekce, která nepostihuje lidi, se mezi koaly přenáší nejčastěji pohlavním stykem a roztomilým zvířatům způsobuje bolestivé utrpení, záněty močových cest, neplodnost, slepotu a nezřídka i smrt.

Infekce je u koalů velmi častá a podle odhadů postihuje 50 až 100 procent volně žijících zvířat. Ještě větším problémem je ale skutečnost, že nefunguje léčba vysokými dávkami antibiotik. Taková léčba chlamydie sice zabije, zabije ale i přátelské bakterie, které koalové potřebují ve střevech, aby mohli trávit listy blahovičníků, jimiž se živí.

TIP: Rafinované lišky v Austrálii šplhají v noci po stromech a loví koaly

Bez těchto bakterií koalové svou potravu nestráví tak, jak by měli. Výsledkem je, že zvířata léčená antibiotiky hladoví a nezřídka i umírají. Záchranou koalů by se podle odborníků mohla stát vakcína proti chlamydiím, která ovšem v současné době není k dispozici. Vědci na jejím vývoji ale intenzivně pracují.

New Scientist, PeerJ