Koktejly mrtvých bakterií by mohly přinést levnou imunoterapii rakoviny

01.10.2021 - Stanislav Mihulka

Vědci z Australské národní univerzity vyvinuli mimořádně levnou a netoxickou léčbu rakoviny. První testy na zvířatech i lidských pacientech vypadají velmi slibně

<p>Imunoterapie představuje relativně novou a velmi dynamicky se rozvíjející metodu onkologické léčby.</p>

Na konci 19. století americký lékař a vědec William Coley experimentoval s léčbou rakoviny pomocí injekcí bakteriálních „koktejlů“. Neúmyslně se tak stal průkopníkem imunoterapie  důmyslné léčby rakoviny, která spočívá v posilování a nasměrování imunitního systému pacienta. Po více než 100 letech na něj navazují odborníci z Australské národní univerzity.

Aude Fahrerová a její kolegové vyvinuli levnou a netoxickou léčbu nádorů, která využívá injekčně aplikovanou směs s mrtvými bakteriemi přímo do nádoru. Takový zákrok „nakopne“ imunitní systém pacienta a mobilizuje jeho síly proti nádoru. Badatelé použili horkem zabité mykobakterie, příbuzné významných patogenů. Léčba má za sebou úspěšné preklinické experimenty na zvířatech, a také experimentální léčbu u osmi pacientů s rakovinou v pokročilém stádiu.

TIP: Imunoterapie: Vakcína proti rakovině tlustého střeva uspěla v klinickém testu

Výsledky těchto experimentů jsou slibné. Ukázalo se, že tento léčebný postup ve všech případech vyvolal žádoucí systémovou reakci imunitního systému proti nádoru. V současnosti probíhá 1. fáze klinických testů, která má ověřit především bezpečnost této léčby. Druhá fáze testů je ale již schválena. Vedle léčebného efektu je australská metoda zajímavá i z pohledu ceny – podle  docentky Fahrerové by jedna dávka preparátu mohla vyjít zhruba na 20 dolarů (v přepočtu 400 Kč), což je mnohonásobně méně, než doposud používané léčebné postupy. Díky tomu by léčba mohla být dostupná i pro pacienty v rozvojových zemích.