Kometa 41P cestou ke Slunci výrazně zpomaluje svou rotaci

15.01.2018 - Stanislav Mihulka

Observatoř Swift pozorovala zatím nejdramatičtější změnu rotace, jakou jsme u komety viděli

41/P - Kometa 41/P zřejmě brzdí svou rotaci výtrysky vody ve vhodném směru

Když se komety ve Sluneční soustavě blíží ke Slunci (nebo od Slunce), dochází na nich k více či méně nápadným změnám. Astronomové ale nedávno na jedné malé kometě pozorovali něco opravdu unikátního.

Dennis Bodewits z Marylandské univerzity a jeho spolupracovníci studovali kometu známou jako 41P/Tuttle-Giacobini-Kresák. Tato kometa oběhne Slunce jednou za 5,4 roku, přičemž se pohybuje zhruba mezi oběžnou dráhou Jupiteru a oběžnou dráhou Země.

Dramatické zpomalení rotace komety

Snímky získané vesmírnou observatoří Swift, která teď pracuje pod jménem Neil Gehrels Swift Observatory, ukázaly, že se rotace komety 41/P zpomalila během 60 dní více než desetkrát.

TIP: Potvrzeno: Komety jsou skutečně pozůstatky rané Sluneční soustavy

Důvodem tak extrémního zpomalení rotace, které nemá u jiných známých komet obdoby, je zřejmě to, že kometa 41P je dost malá. Její průměr je zřejmě méně než 1,4 kilometru. Možná až polovinu jejího povrchu pokrývají výtrysky vody, které nejspíš působí podobně jako raketové motory, a zpomalují rotaci komety.

• Zdroj fotografií: NASA Goddard