Konzumace zeleniny nechrání před kardiovaskulárními chorobami, zjistila rozsáhlá studie

14.03.2022 - Martin Reichman

Dostatečný příjem zeleniny je důležitý pro udržení vyvážené stravy a vyhýbání se celé řadě nemocí. Může však strava bohatá na zeleninu také snížit riziko kardiovaskulárních onemocnění?

<p>Vědci nenašli důkazy, že by konzumace zeleniny snižovala riziko vzniku kardiovaskulárních onemocnění.</p>

Na první pohled by se mohlo zdát, že konzumace zeleniny může snížit riziko kardiovaskulárních onemocnění. Zelenina obsahuje karotenoidy a tokoferoly, což jsou všechno látky s významnými antioxidačními účinky chránícími buněčné membrány. Důkazy o celkových pozitivních účincích ve vztahu ke kardiovaskulárním onemocněním ale chybějí nebo jsou nekonzistentní.

Jasno se do této otázky rozhodli vnést badatelé z Oxfordské univerzity, Čínské univerzity v Hongkongu a Bristolské univerzity. Vědci analyzovali data o zdravotním stavu a stravovacích návycích téměř 400 000 lidí a našli jen málo, nebo žádné důkazy o tom, že by rozdíly v množství konzumované vařené nebo tepelně neupravené zeleniny ovlivňovaly riziko vzniku kardiovaskulárních onemocnění.

Zdraví prospěšná zelenina

Vědci se zaměřili na souvislost s rizikem hospitalizace nebo úmrtí na infarkt myokardu, cévní mozkovou příhodu a další kardiovaskulární onemocnění. V úvahu přitom vzali širokou škálu možných faktorů, včetně socioekonomického postavení, fyzické aktivity a dalších dietních faktorů.

Průměrný denní příjem zeleniny byl u zkoumaného vzorku zhruba pět polévkových lžic na osobu, přičemž riziko úmrtí na kardiovaskulární onemocnění bylo asi o 15 % nižší u osob s nejvyšším příjmem ve srovnání s lidmi, kteří jedli zeleninu nejméně. Tento zdánlivý pozitivní přínos se ale podle vědců rozplynul, když do něj zahrnuli možné socioekonomické, nutriční, zdravotní a medicínské faktory.

TIP: Zdraví na talíři: Která zelenina má nejvíc vitamínů?

Přestože studie neprokázala přímý pozitivní dopad konzumace zeleniny na kardiovaskulární onemocnění, je podle vědců zelenina pro naše zdraví důležitá v mnoha dalších ohledech. Jíst vyváženou stravu a udržovat si zdravou váhu podle nich zůstává důležitou součástí k udržení dobrého zdraví a snížení rizika závažných onemocnění, včetně některých druhů rakoviny. Všeobecně se proto doporučuje sníst každý den alespoň pět porcí různého ovoce a zeleniny.