Konzumace zeleniny nechrání před kardiovaskulárními chorobami, zjistila rozsáhlá studie

14.03.2022 - Martin Reichman

Dostatečný příjem zeleniny je důležitý pro udržení vyvážené stravy a vyhýbání se celé řadě nemocí. Může však strava bohatá na zeleninu také snížit riziko kardiovaskulárních onemocnění?

<p>Vědci nenašli důkazy, že by konzumace zeleniny snižovala riziko vzniku kardiovaskulárních onemocnění.</p>

Vědci nenašli důkazy, že by konzumace zeleniny snižovala riziko vzniku kardiovaskulárních onemocnění.


Reklama

Na první pohled by se mohlo zdát, že konzumace zeleniny může snížit riziko kardiovaskulárních onemocnění. Zelenina obsahuje karotenoidy a tokoferoly, což jsou všechno látky s významnými antioxidačními účinky chránícími buněčné membrány. Důkazy o celkových pozitivních účincích ve vztahu ke kardiovaskulárním onemocněním ale chybějí nebo jsou nekonzistentní.

Jasno se do této otázky rozhodli vnést badatelé z Oxfordské univerzity, Čínské univerzity v Hongkongu a Bristolské univerzity. Vědci analyzovali data o zdravotním stavu a stravovacích návycích téměř 400 000 lidí a našli jen málo, nebo žádné důkazy o tom, že by rozdíly v množství konzumované vařené nebo tepelně neupravené zeleniny ovlivňovaly riziko vzniku kardiovaskulárních onemocnění.

Zdraví prospěšná zelenina

Vědci se zaměřili na souvislost s rizikem hospitalizace nebo úmrtí na infarkt myokardu, cévní mozkovou příhodu a další kardiovaskulární onemocnění. V úvahu přitom vzali širokou škálu možných faktorů, včetně socioekonomického postavení, fyzické aktivity a dalších dietních faktorů. 

Průměrný denní příjem zeleniny byl u zkoumaného vzorku zhruba pět polévkových lžic na osobu, přičemž riziko úmrtí na kardiovaskulární onemocnění bylo asi o 15 % nižší u osob s nejvyšším příjmem ve srovnání s lidmi, kteří jedli zeleninu nejméně. Tento zdánlivý pozitivní přínos se ale podle vědců rozplynul, když do něj zahrnuli možné socioekonomické, nutriční, zdravotní a medicínské faktory.

TIP: Zdraví na talíři: Která zelenina má nejvíc vitamínů?

Přestože studie neprokázala přímý pozitivní dopad konzumace zeleniny na kardiovaskulární onemocnění, je podle vědců zelenina pro naše zdraví důležitá v mnoha dalších ohledech. Jíst vyváženou stravu a udržovat si zdravou váhu podle nich zůstává důležitou součástí k udržení dobrého zdraví a snížení rizika závažných onemocnění, včetně některých druhů rakoviny. Všeobecně se proto doporučuje sníst každý den alespoň pět porcí různého ovoce a zeleniny.

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Bakchův chrám patří mezi nejzachovalejší starořímské stavby v Baalbeku i na celém světě. (foto: Shutterstock)

Zajímavosti

Soutěž o titul nejošklivějšího psa se konala 24. června 2022 v Petalumě v Kalifornii. Vítězem se stal Pan Smíšek (Mr. Happy Face). (foto: The World's Ugliest Dog)

Revue
Věda

Setkání minulosti s budoucností – jezdec Pony Expressu míjí dělníky vztyčující telegrafní sloupy. (foto: Shutterstock)

Historie

Mars Sample Return je plánovaná vysoce komplexní robotická mise k planetě Mars, která by měla dopravit zpět na Zemi vzorky marsovské horniny. (foto: NASA/ESA/JPL-Caltech, CC0)

Vesmír

Samohybná houfnice Wespe zničená v Normandii. Armáda ji nakonec upřednostnila před Geschützwagenem Ivb für 10,5-cm leFH 18/1. (foto: Wikimedia Commons, W.wolnyCC0)

Válka

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907