Kouření cigaret škodí lidem, cigaretové nedopalky zase rostlinám!

24.07.2019 - Stanislav Mihulka

Že kouření cigaret škodí lidskému zdraví je známá věc, ukazuje se ale, že odpad z cigaret vážně škodí i rostlinám

<p>Semenáčky jetele v experimentu. Vlevo s dřevěnou maketou nedopalku, vpravo se skutečným nedopalkem</p>

Pokud jde o škodlivost kouření, většinou se mluví o lidském zdraví. Velké potíže ale způsobuje i odpad z kouření cigarety, tedy cigaretové nedopalky. Ve skutečnosti je to úplně nejběžnější typ odpadu na světě. Co je ještě horší, podle nového výzkumu cigaretové nedopalky výrazně potlačují růst rostlin.

Britští vědci uspořádali pokus, v němž použili nedopalky z vykouřených běžných a mentolových cigaret, a také filtry ze stejných cigaret, které nebyly zapálené. S těmito nedopalky a filtry pak pěstovali běžnou rostlinu jetel plazivý. Druhou polovinu rostlin nechali růst s dřevěnou maketou nedopalků.

TIP: Cigaretové nedopalky nabijí třeba mobil, budou z nich superkondenzátory

V experimentech se jasně ukázalo, že nedopalky a filtry cigaret ve všech případech zhoršují klíčení semen jetele a omezují růst jeho lodyh i kořenů. Problém není ve zbytcích po hoření, protože nedopalky byly pro jetel stejně škodlivé, jako filtry nezapálených cigaret. Rostlinám zřejmě vadí látky obsažené ve hmotě filtrů, které jsou vyrobené z acetátových celulózových vláken a dalších přísad. V dnešní době je na řadě míst v přírodě velké množství nedopalků, které tím pádem mohou rostlinám působit značné problémy.