Králíci na velšském Ostrově snů vykopali prastaré artefakty

04.04.2021 - Stanislav Mihulka

Archeologové objevili na velšském ostrově předměty z doby bronzové a kamenné. Za unikátní objev vděčí králíkům…

<p>Díky objevům u králičí nory bude na ostrově Skokholm zahájen archeologický průzkum.</p>

Nevelký ostrov Skokholm se nachází u jihozápadního pobřeží hrabství Pembrokeshire ve Walesu. Říká se mu „Ostrov snů“, kvůli přírodním krásám a bohatému výskytu zvířat. Hnízdí tam desetitisíce ptáků. Ve třicátých letech tam byla zřízena první ptačí observatoř na britském území. Mnohem dříve, v roce 1324 byla na ostrově Skokholm založena králičí farma, která zde fungovala dalších 200 let.

Podobné králičí farmy na ostrovech nebyly v té době nic výjimečného. Nejspíš to byli potomci tehdejších králíků, kdo nedávno pomohl archeologům objevit nesmírně cenné artefakty. V hlíně vyhrabané z králičích nor se našel 3 750 let starý kus keramiky, podle všeho část rozbité pohřební urny rané doby bronzové.

TIP: Pradávné stěhování? Část kamenů Stonehenge zřejmě pochází z Walesu

Další artefakt byl ještě mnohem starší. Jde o nástroj, který používali lidé pozdní doby kamenné před 9 tisíci lety. Archeologové už našli podobné artefakty na britské pevnině. Na Skokholmu je to první objev svého druhu. Jak se zdá, tento ostrov nebyl ani před tisíci let lidem neznámý. Buď tam žili, nebo ho alespoň navštěvovali. Objevy u králičích nor budou mít své důsledky. Odborníci a úřady ve Walesu už naplánovali na letošní léto na Skokholmu podrobný archeologický průzkum.