Krasavec pro vybrané publikum: Obří pavouk ze Srí Lanky

08.07.2019 - Zuzana Teličková

Na ostrově Srí Lanka žije obří druh sklípkana. Podobně jako ostatní zástupci tohoto rodu žije na stromech, je velmi rychlý, jedovatý a nachází se pouze v Indii a na Srí Lance

<p>Srílanský sklípkan <em>Poecilotheria rajaei</em> má rozpětí končetin kolem 20 cm.</p>

Srílanský sklípkan Poecilotheria rajaei má rozpětí končetin kolem 20 cm.

„Pokud vás pavouci neděsí, je to skutečně atraktivní kousek,“ popisuje redaktor časopisu Britské společnosti sklípkanů Peter Kirk. Tělo pavouka, kterého objevitelé pojmenovali Poecilotheria rajaei, je totiž zbarveno od šedé přes růžovou až po žlutou barvu. Jedu má tolik, že dokáže zabít myš, ještěrku, malého ptáka nebo hada.

TIP: Smrt ve žlutém hávu aneb Nebezpečné dobrodružství opylování

Nejvýraznějším znakem tohoto druhu je jeho velikost – rozpětí jeho končetin činí 20 cm, což vyvedlo z míry i některé otrlé biology. Zatím není známo, zda je pavouk hojný nebo vzácný. Vzhledem ke zhoršujícímu se stavu jeho přirozeného prostředí se však předpokládá, že populace nebude příliš početná. Vědci zatím objevili samičku a několik mladých jedinců a život barevného sklípkana bude i nadále předmětem jejich výzkumu.

• Zdroj fotografií: Ranil Nanayakkara - British Tarantula Society