Křemičitá dieta: Částice písku by mohly pomáhat v terapii obezity

Upravené částice písku by mohly sloužit jako doplněk v terapii obezity. Podle australských vědců účinně omezují aktivity klíčových trávicích enzymů

29.10.2022 - Stanislav Mihulka

Vědci a lékaři po celém světě hledají stále nové nástroje, které by nám pomohly zvládat rostoucí epidemii obezity. Jednou z látek, kterým badatelé v poslední době věnují velkou pozornost, je čistý křemičitý písek. Dřívější výzkum ukázal, že přidávání středně porézních zrnek písku do stravy vede k poklesu hmotnosti u myší, aniž by to mělo negativní důsledky pro zdraví.

Písek proti nadváze

Porézní zrnka písku jsou v centru pozornosti pro svůj potenciál k bezpečné léčbě obezity. Zatím ale nebylo jasné, jak vlastně v těle fungují,říká o novém výzkumu Paul Joyce z Jihoaustralské univerzity. Joyce vedl výzkumný tým, který zjišťoval, jakým způsobem zrnka písku ovlivňují metabolismus a jak přispívají k hubnutí. Výsledky vědci nedávno publikovali v časopisu Pharmaceutics.

Experimenty odhalily, že zrnka písku potlačují aktivitu slinivkových enzymů alfa-amylázy a lipázy v trávicí soustavě. Tento proces přitom těsně závisí na velikosti pórů a také na velikosti samotných částic písku. Porovnání různých typů částic také ukázalo, že nejlépe fungují částice písku s póry o velikosti 6 až 10 nanometrů.

TIP: Nový trik pro léčbu obezity: Biochemická cigareta

V rámci našeho výzkumu jsme identifikovali parametry částic písku, které jsou nejvíce účinné proti obezitě,“ shrnuje Joyce. „Dalším krokem bude ověřit tyto výsledky u zvířecích modelů. Obezita je onemocnění, kterému je možné účinně předcházet a náš výzkum písku by k tomu mohl přispět.“