Nový trik pro léčbu obezity: Biochemická cigareta

25.10.2018 - Stanislav Mihulka

Jak bojovat s obezitou? První testy ukazují překvapivou účinnost kombinace chladu a nikotinu

<p>Pomohou nám s obezitou biochemické cigarety?</p>

Pomohou nám s obezitou biochemické cigarety?

Epidemie obezity ve světě nijak zvlášť nepolevuje. Spíše naopak. Změny stravovacích návyků a životosprávy bývají dost náročné a ne každý je zvládne. Vědci po celém světě proto vyvíjejí různé metody a prostředky, které to mohou tlouštíkům usnadnit.

Nejnovějším počinem v tomto směru je léčba, která zahrnuje hned dva metabolické procesy podporující snižování tělesné hmotnosti. V obou případech jde navíc o poměrně překvapivé postupy. V prvním případě jde o reakci těla na vystavení organismu chladu, v druhém pak o kouření tabáku. Vědcům se povedlo oba dva tyto procesy simulovat pomocí chemických látek.

TIP: Obezita zabíjí: S nadváhou souvisí 40 procent případů rakoviny v USA

Lidé mají sklon spotřebovávat zásobní látky a energii, když jsou vystaveni chladu. Tuto reakci organismu dokáže velmi účinně vyvolat syntetická látka zvaná icilin. Její aplikace vyvolává extrémní pocit chladu. Problém je ale v tom, že vedlejším účinkem reakce na chlad je i velká chuť k jídlu. Proti apetitu ale spolehlivě funguje kouření tabáku. Proto novou léčbu obezity doplňuje další látka dimethylfenylpiperazin (DMPP), která působí na molekulární úrovni stejně jako nikotin. Výsledkem je „biochemická cigareta“. Testy prozatím ukázaly účinnost u myší, kdy a zda vůbec si tento metabolický mix budou moct vyzkoušet i lidé zatím není jasné.

Helmholtz Zentrum München, Nature Communications