Kultura pod kůží: Pestré, kruté a bolestivé kmenové tradice

13.10.2020 - Vilém Koubek

Kmenové tradice v místech, kam ještě nepronikla západní civilizace, jsou pestré, ale často také kruté: Sahají od obřadního zjizvování až k deformacím částí těla

<h3>Z chlapce mužem </h3><p>Tradiční maorské tetování moko se v kmenové kultuře pojí se společenským postavením: Považuje se za významnou životní událost a provází jej řada rituálů. Komplexní obrazce vznikají pomocí nástroje zvaného uhi, jímž se velmi bolestivě nařezává kůže.</p>

Z chlapce mužem 

Tradiční maorské tetování moko se v kmenové kultuře pojí se společenským postavením: Považuje se za významnou životní událost a provází jej řada rituálů. Komplexní obrazce vznikají pomocí nástroje zvaného uhi, jímž se velmi bolestivě nařezává kůže.

<h3>Stvořeni z bahna </h3><p>Někteří antropologové považují kulturu bahenních mužů kmene Asaro z Papuy Nové Guiney za spornou: Například Ton Otto z Aarhus Universitet tvrdí, že masky vznikly až v 50. letech 20. století k nalákání turistů. Legendy je však připisují bojovnosti kmene, který si jimi chránil tváře, a zároveň lokální mytologii prodchnuté duchy.  </p>

Stvořeni z bahna 

Někteří antropologové považují kulturu bahenních mužů kmene Asaro z Papuy Nové Guiney za spornou: Například Ton Otto z Aarhus Universitet tvrdí, že masky vznikly až v 50. letech 20. století k nalákání turistů. Legendy je však připisují bojovnosti kmene, který si jimi chránil tváře, a zároveň lokální mytologii prodchnuté duchy.  

<h3>Turistům se líbíme  </h3><p>V Africe už zbývají jen dva kmeny, jež stále udržují při životě tradici keramických disků zavedených do spodního rtu – Mursiové a Surmové. S etnickým piercingem se u dívek začíná mezi 15. a 16. rokem, přičemž se ozdoba postupně vyměňuje za větší. Dnes tvoří hlavní podnět k popsané deformaci zájem turistů a možnost přivýdělku.</p>

Turistům se líbíme  

V Africe už zbývají jen dva kmeny, jež stále udržují při životě tradici keramických disků zavedených do spodního rtu – Mursiové a Surmové. S etnickým piercingem se u dívek začíná mezi 15. a 16. rokem, přičemž se ozdoba postupně vyměňuje za větší. Dnes tvoří hlavní podnět k popsané deformaci zájem turistů a možnost přivýdělku.

<h3>Naše, nebo nikoho! </h3><p>Ženy kmene Apataniů byly svého času považovány za nejkrásnější v širém okolí. Pro jejich ochranu před nájezdníky tedy muži zavedli rituál, který probíhal s první menstruací: Dívkám se obřadně potetovaly tváře a do nosu se jim vetkly masivní kroužky, aby již nebyly pro ostatní kmeny tak atraktivní. V současnosti se v Indii od kruté praxe upustilo.</p>

Naše, nebo nikoho! 

Ženy kmene Apataniů byly svého času považovány za nejkrásnější v širém okolí. Pro jejich ochranu před nájezdníky tedy muži zavedli rituál, který probíhal s první menstruací: Dívkám se obřadně potetovaly tváře a do nosu se jim vetkly masivní kroužky, aby již nebyly pro ostatní kmeny tak atraktivní. V současnosti se v Indii od kruté praxe upustilo.

<h3>Jizvy života </h3><p>Tzv. skarifikace hraje v kultuře etiopských kmenů řadu rolí: Pro některé jde o znamení krásy, jiní ji vnímají jako přechodový rituál k mužství. „Kresba“ je zdlouhavá a vzniká vpichováním trnů nebo řezáním břitvou. Dotyčný přitom nesmí projevit ani náznak bolesti, jinak zostudí svou rodinu.  </p>

Jizvy života 

Tzv. skarifikace hraje v kultuře etiopských kmenů řadu rolí: Pro některé jde o znamení krásy, jiní ji vnímají jako přechodový rituál k mužství. „Kresba“ je zdlouhavá a vzniká vpichováním trnů nebo řezáním břitvou. Dotyčný přitom nesmí projevit ani náznak bolesti, jinak zostudí svou rodinu.  

<h3>Žirafí ženy  </h3><p>Mosazné kroužky se kayanským dívkám v Thajsku nasazují už v pěti letech. Překvapivě ovšem nezpůsobují prodlužování krku, nýbrž deformace klíčních kostí a žeber, takže se krk zdá delší. Počátky tradice neznáme, ale může souviset se zvýrazněním krásy i s ochranou před útoky šelem. </p>

Žirafí ženy  

Mosazné kroužky se kayanským dívkám v Thajsku nasazují už v pěti letech. Překvapivě ovšem nezpůsobují prodlužování krku, nýbrž deformace klíčních kostí a žeber, takže se krk zdá delší. Počátky tradice neznáme, ale může souviset se zvýrazněním krásy i s ochranou před útoky šelem. 

<h3>Kočky v džungli  </h3><p>Matsésové žijí v peruánské a brazilské džungli, kde se takřka úplně vyhnuli moderní civilizaci, a zachovali si tak své tradice. Patří k nim i zdobení žen pomocí „vousů“: Tenká vlákna z palmových listů se zabodávají do nosu a na každé straně jich může být až deset.   </p>

Kočky v džungli  

Matsésové žijí v peruánské a brazilské džungli, kde se takřka úplně vyhnuli moderní civilizaci, a zachovali si tak své tradice. Patří k nim i zdobení žen pomocí „vousů“: Tenká vlákna z palmových listů se zabodávají do nosu a na každé straně jich může být až deset.   




Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Lidé labutě v zimě rádi krmí, často ale bohužel volí zcela nevhodnou potravu.

Příroda

Vizualizace galaxie ID2299, která vznikla kosmickou kolizí a značná část jejího plynu byla následkem srážky vyvržena v podobě „slapového ohonu“.

Vesmír

Cookovy lodě Resolution a Discovery na Tahiti během jeho třetí, poslední plavby k Austrálii.

Historie

Poklad v Újlengyelu

Věda

Nebezpečné popelnice

popelářúmrtí na 100 tisíc: 44,3

Naivní dětský sen se s přihlédnutím ke všem stránkám „popelařiny“ mění v noční můru. Míru smrtelnosti zvyšuje především fakt, že popeláři tráví celý den v provozu, kde je ohrožují dopravní nehody. Navíc je sbírání odpadu fyzicky namáhavé a především v zimě či v létě může skončit omrzlinami, respektive kolapsem organismu. Nemalá část popelářů se navíc zraní při manipulaci s nebezpečným odpadem v podobě střepů nebo třeba injekčních jehel.

Revue

Sovětští partyzáni postupují hořící vesnicí. Podobnou skupinu kolem sebe zformoval také Omelčenko.

Válka

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907