Kvůli plastům hynou velbloudi pomalou a bolestivou smrtí

V žaludcích velbloudů vědci objevili desítky kilogramů těžké útvary, tvořené igelitovými sáčky a dalším plastovým odpadem. Zvířata kvůli tomu hynou pomalou a bolestivou smrtí

22.12.2020 - Stanislav Mihulka

Dopady všudypřítomných plastů na populace mořských želv, ptáků a dalších zvířat jsou dostatečně známé. Plasty ale ohrožují i tvory žijící na souši. Potvrzuje to i nový výzkum veterinárních laboratoří Central Veterinary Research Laboratory (CVRL) ve Spojených arabských emirátech.

Podle výzkumu, který vedl Marcus Eriksen, zemře zhruba jedno procento velbloudů v Arabském zálivu kvůli pozřeným plastům. Z 30 tisíc uhynulých zvířat mělo 300 velbloudů žaludky a střeva plná plastového odpadu. V mrtvých velbloudech vědci objevili takzvané polybezoáry, útvary vytvořené nestravitelným materiálem, které tvořily především plasty z igelitových sáčků a provazů. Tyto útvary běžně dosahují velikosti basketbalového míče, vědci ale zaznamenali i útvary výrazně větší

TIP: Největším plastovým zabijákem mořských ptáků je oblíbená dětská hračka

Polybezoáry, z nichž největší vážil 63,6 kilogramů, u velbloudů ucpávají trávicí trakt, což vede k rozvoji zánětů a sepse, podvýživě a dehydrataci. V otevřené pouštní krajině, kde velbloudi žijí, se plastový odpad snadno dostává ze skládek do velkých vzdáleností. Badatelé doporučují zlepšit zacházení s plastovým odpadem, a pokud je to možné, předcházet jeho tvorbě pomocí alternativních systémů balení zboží.

Marcus Eriksen, Journal of Arid Environments