Láhev šampaňského produkuje podobnou rázovou vlnu jako letící tryskáč

24.09.2019 - Stanislav Mihulka

<p>Šampaňské přináší zábavu i samotným otevřením lahve</p>

Šampaňské přináší zábavu i samotným otevřením lahve

V láhvi šampaňského se může ukrývat leccos. Bublinky, bujarý večírek, bolení hlavy, ale také pozoruhodné fyzikální jevy. Zjistili to francouzští badatelé během nepochybně veselého vědeckého výzkumu, jehož zásadní součástí bylo šest lahví růžového šampaňského Vranken Pommery.

Před otevřením lahve šampaňského se těsně pod zátkou nachází směs natlakovaného oxidu uhličitého a vodní páry. Když je šampaňské otevřeno a zátka vystřelí pryč, tento plyn vyletí z lahve ven. V krátkém okamžiku plyn vychladne a začne kondenzovat, čímž vzniká bělavý výtrysk suchého ledu, který se řítí z lahve nadzvukovou rychlostí.

TIP: Jak pořádně oslavit let na oběžnou dráhu? Sklenkou vesmírného šampaňského!

Když badatelé sledovali moment otevření lahve šampaňského s využitím vysokorychlostní kamery, objevili takzvané Machovy disky. To jsou specifické rázové vlny, které obvykle vídáme při letu raket nebo tryskových letounů. Machovy disky se objeví ve výtryscích oxidu uhličitého a vodní páry z lahve, aby zase zmizely o pár milisekund později.

IFL Sciences