Laserový strašák úspěšně plaší mlsné ptáky v kukuřičném poli

03.09.2019 - Stanislav Mihulka

Ptáci rádi kradou kukuřici a ničí úrodu. Zatrhnou jim tipec laseroví strašáci?

<p>Laserový strašák v kukuřici</p>

Laserový strašák v kukuřici

Kukuřičná pole jsou obživou nejen pro farmáře, ale také pro značné množství mlsných ptáků, kteří si rádi přilepší na dozrávající úrodě. Američtí vědci proto nedávno vyvinuli nového laserového strašáka, který se již osvědčil v experimentech s plašením ptáků na pokusných polích kukuřice.

Jde o laserový systém, který je umístěný na vysoké tyči a do širokého okolí neustále vysílá laserové paprsky zeleného světla, které vytvářejí cenově dostupné zelené LED lasery. Jak se ukázalo, tyto laserové paprsky dovedou úspěšně plašit časté škůdce amerických kukuřičných polí, jako jsou místní špačci nebo vlhovci červenokřídlí. Laserový strašák pokryje území do vzdálenosti 185 metrů.

TIP: Geneticky modifikovaná kukuřice je výhodná ekonomicky i pro životní prostředí

Od samotného počátku zemědělství představují ptáci jednu z největších hrozeb pro úrodu. V roce 2017 američtí odborníci odhadli, že ve státě New York jsou ptáci zodpovědní za likvidaci asi 16 procent úrody kukuřice. Nejde přitom jenom to, že ptáci kukuřici žerou, ale také ničí klasy a celé rostliny kukuřice. Laseroví strašáci by teď mohli takové škody na úrodě omezit.