Reklama


Legenda z bavorské metropole: BMW slaví 100 let existence

08.03.2016 - Martin Reichman

Automobilka BMW je považována za druhou nejcennější značku automobilů na světě - bavorský symbol luxusu a solidnosti slaví 100 let od svého vzniku


Reklama

Když se 7. března 1916 spojily dvě německé firmy, Rapp Motorenwerke a Gustav Otto Flugzeugwerke, vznikla Bayerische Flugzeugwerke. O rok později si firma změnila jméno na Bayerische Motoren Werke (Bavorské Motorové Závody), tedy BMW. Málokdo tehdy tušil, že se rodí skutečná legenda.

Letadla a motorky

Počátky BMW jsou spojeny s leteckými motory. S jedním z nich dokonce firma získala světový rekord, když v roce 1919 Franz Diemer dosáhl s letadlem poháněným motorem BMW IV rekordní výšky 9 759 metrů. Po první světové válce přišly na řadu motocykly a v roce 1928 první automobil. Skutečný průlom v automobilovém průmyslu přinesl až model BMW 303, se kterým přišel i dnes charakteristický „ledvinový“ design přední masky vozu.

Nevydařené nákupy na ostrovech

Stylově i technicky vyspělé vozy se zpočátku prodávaly jen ve velmi omezených sériích. BMW to dávalo punc luxusu a solidnosti. Vzestup značky pokračoval až do 90. Let, kdy firma poprvé překročila metu půl milionu prodaných vozů za jediný rok. V roce 1994 ale přišlo klopýtnutí – nákup churavějícího britského koncernu Rover Group (Rover, MG a Land Rover) byl pro BMW doslova katastrofou. Šest let po nákladné a nevydařené akvizici se mnichovská automobilka většiny z portfolia Roveru zbavila, aby se již o dva roky později opět vyhoupla nad magickou hranici milionu prodaných vozů ročně.

Od roku 2000 pokračuje automobilka v setrvalém růstu prodejů. I přes rozšiřující se portfolio vozů si BMW zachovává i po 100 letech punc luxusu a exkluzivity. Firma úspěšně přestála i pokles prodejů v důsledku finanční krize a v roce 2012 se její prodeje přehouply přes 2 miliony vozů ročně.

Statistic: Number of passenger cars produced by BMW worldwide from 1999 to 2014 (in millions) | Statista

Konkurence v automobilové branži je ale tvrdá - z velké německé trojky se na ni postupně tlačí Daimler AG (Mercedes-Benz), který by BMW mohl již letos předstihnout v počtu prodaných vozů. Prémiové vozy navíc nabízí i velké automobilky orientované především na masovou produkci. V posledních letech navíc BMW ztrácí zejména na největším trhu světa v Číně. I přesto se zdá, že mnichovská legenda je i po 100 letech ve skvělé kondici.

Modrá a bílá

Modro-bílý vzor znaku firmy je stylizací bavorské vlajky a neznamená symbol výrobce leteckých motorů (rotující bílou vrtuli na modré obloze), jak je často chybně uváděno. Tento omyl vznikl na základě reklamní kampaně z roku 1929, tedy 12 let po zaregistrování modrobílého loga BMW.

  • Zdroj textu: bmwgroup.com, Wikipedia, The Economist, statista.com
  • Zdroj fotografií: BMW Group

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Po válce byl Otakar Batlička vyznamenán Československým válečným křížem in memoriam

Historie

Komponenty systému hyperloop přijíždějí do Toulouse

Věda

 

 Příslušníci horských pluků se připravují na výsadek na Krétě

Válka

HIV potřebuje k množení bílé krvinky. Nový implantát proto drží bílé krvinky stranou.

Věda
Revue

Cirkumbinární planeta Kepler-16b 

Vesmír

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907