Léky na cholesterol účinně likvidují buňky některých nádorů

16.03.2020 - Stanislav Mihulka

<p>Jeden z léků (pitavastin), dokázal „zneškodnit“ téměř všechny nádorové buňky, aniž by ovlivňoval množství lidských buněk kolem. </p>

Statiny jsou léky, která se používají ke snižování hladiny některých tuků v krvi. Jsou dobré na cholesterol a osvědčily se jako prevence infarktu a mrtvice u rizikových pacientů. Jak se ale zdá, nebude to zdaleka vše. Američtí vědci a lékaři nedávno zjistili, že některé statiny dokáží „vyhladovět“ buňky nádorů.

Ukázalo se, že statiny účinně zasahují proti nádorovým buňkám, které nesou mutaci zvanou PTEN. Obzvláště jeden ze statinů, pitavastin, dokázal „zneškodnit“ téměř všechny nádorové buňky, aniž by ovlivňoval množství lidských buněk kolem. Vědci k tomuto výsledky dospěli, když procházeli databázi 2 500 léků schválených americkou agenturou FDA a zjišťovali, který z nich by mohl fungovat proti nádorům.

TIP: Příjemné překvapení: Léky proti jiným nemocem zabíjejí nádorové buňky

Když badatelé pozorovali nádorové buňky zasažené statinem, všimli si, že se umírající buňky přestávají hýbat. To jim naznačilo, že je statiny připravily o energii. Když pak vědci označili fluoreskujícím barvivem proteiny, které buňka často využívá jako zdroj energie, bylo patrné, že umírající nádorové buňky zhasínají. Zdravé buňky naopak fluoreskovaly bez potíží. Vše nasvědčuje tomu, že statiny opravdu dovedou nádorové buňky zevnitř vyhladovět tím, že naruší jejich práci s energií a živinami.