Příjemné překvapení: Léky proti jiným nemocem zabíjejí nádorové buňky

26.01.2020 - Stanislav Mihulka

Vědce napadlo vzít tisíce rozmanitých léků a vyzkoušet je na stovky různých nádorů. A nelitovali toho

<p>Staré známé léky mohou překvapit</p>

Američtí odborníci se rozhodli, že budou systematicky pátrat po látkách, které by byly užitečné pro léčbu různých typů rakoviny. Připravili si tisíce různých léků, které jsou dnes používané k léčbě mnoha onemocnění, v lidské i ve veterinární medicíně. A pak zjišťovali, jaký účinek mají všechny tyto léky na stovky typů nádorových buněk.

Jejich snaha a úsilí vynaložené na velké množství experimentů nevyšly vniveč. V téměř 50 případech odhalili u léku na jinou chorobu významnou a doposud neznámou protinádorovou aktivitu. Ukázalo se, že nádorové buňky je možné zabít například s lékem na diabetes, lékem proti zánětu, také přípravkem proti alkoholismu, a dokonce i lékem na artritidu u psů.

TIP: Sůl nad zlato: Nanočástice soli jsou schopné likvidovat buňky nádorů

Vědci jen obtížně skrývají radost a překvapení zároveň. Byli by prý bývali rádi, kdyby narazili byť na jeden jediný takový lék, co by fungoval proti nádorům. Tak vysoký počet případů, kdy lék na jinou chorobu potlačuje nádorové buňky, rozhodně nečekali. Nejde přitom jen o samotné léky. Badatelé během výzkumu odhalili úplně nové mechanismy ničení nádorových buněk a nové slabiny těchto buněk. Ty teď bude možné využít při vývoji nových generací protinádorových léků.

Broad Institute