Sůl nad zlato: Nanočástice soli jsou schopné likvidovat buňky nádorů

14.01.2020 - Stanislav Mihulka

Zajímavý recept na léčbu nádorů nám doposud ležel přímo před očima...

<p>V boji proti nádorům je možné využít kuchyňskou sůl</p>

V boji proti nádorům je možné využít kuchyňskou sůl

V boji proti rakovině je každá účinná zbraň dobrá. Tým amerických vědců a lékařů nedávno nalezl spojnci mezi nádory a účinky obyčejné kuchyňské soli. Když ze soli vytvořili nanočástice, ukázalo se, že mohou likvidovat nádorové buňky a přitom jsou pro pacienta méně toxické, než běžně používané látky v léčbě nádorů.

Živé buňky mají obvykle v provozu mechanismy, kterými se chrání před nadměrným příjmem soli. Badatelé ale zjistili, že nanočástice chloridu sodného buňky přijímají jiným způsobem, než klasické molekuly soli. Jsou jako nepatrné trojské koně. Sůl v tomto případě obejde ochranné mechanismy a dostane se do buňky ve velkém množství. Nanočástice se uvnitř buňky rozpustí a uvolněné miliony iontů chlóru a sodíku buňku zničí. Šťastnou souhrou okolností jsou nanočásticemi soli mnohem méně zranitelné běžné zdravé buňky, protože je v nich obvykle jen málo soli. Zato buňky nádorů sůl z těchto nanočástic okamžitě zničí zevnitř. V těle pak zůstane sůl, která není mimo buňky prakticky nebezpečná.

TIP: Efektivnější léčba rakoviny: Speciální nanočástice zesilují účinek ozařování

Co je ještě lepší, nádorové buňky zničené nanočásticemi soli aktivují imunitní systém a fungují jako svého druhu vakcína, která pak brání opětovnému návratu léčeného nádoru. Podle svých tvůrců je léčba nanočásticemi soli vhodná například pro cílenou destrukci nádorů. Očekávají její široké využití v léčbě takových nádorů, jako je rakovina močového měchýře, prostaty, jater nebo hlavy a krku.