Let nákladní lodi Dragon odložilo zplesnivělé krmivo pro myši

05.12.2018 - Stanislav Mihulka

Myší experiment Rodent Research-8 způsobil odložení startu rakety SpaceX. Druhý pokus je naplánován na dnešek

<p>Start rakety Falcon 9 s nákladní lodí Dragon 19. února 2017. K ISS má dnes zamířit stejná loď.</p>

Na úterý 4. prosince 2018 byl naplánovaný start nosné rakety Falcon 9, která měla vynést automatickou nákladní loď Dragon k Mezinárodní vesmírné stanici. Jde o stejnou kosmickou loď, která již letěla k ISS 19. února 2017. Ke startu z Mysu Canaveral ale nakonec nedošlo. A mohou za to myši.

Přesněji řečeno, nikoliv přímo myši, ale jejich krmení. Dragon totiž mimo jiné veze na palubu ISS i myší experiment Rodent Research-8 (RR-8). Když ale technici SpaceX v pondělí 3. prosince nakládali tento experiment do lodi Dragon, tak zjistili, že některé potravní tyčinky pro pokusné hlodavce zplesnivěly. Zní to nevinně, podle představitelů NASA ale nebylo možné potravní tyčinky včas vyměnit. A čtyřicet myší v experimentu by nemělo dost jídla.

Jednodenní odklad startu lodi Dragon

Odklad ale nejspíš nebude moc dlouhý. Nový termín startu mise byl určený na středu 5. prosince, krátce po 19. hodině našeho času. Pravděpodobnost startu je relativně vysoká - meteorologové dávají startu 90% šanci.

TIP: Nový úspěch SpaceX: Použitá kosmická loď Dragon je opět ve vesmíru

Smyslem myšího experimentu RR-8 je výzkum biologických mechanismů, které souvisejí se stárnutím a s chorobami vyššího věku. Experiment vychází z toho, že podle dosavadních poznatků pobyt na oběžné dráze urychluje stárnutí. Proto má smysl detailně pozorovat myši a jejich kondici na oběžné dráze. Výsledky podobných experimentů by nakonec mohly přinést nové léků proti stárnutí.