Reklama


Letecká doprava pod lupou: Tajemství hangárů a kokpitů

13.08.2018 - Kateřina Helán Vašků

Možná jste i vy letos vyrazili na dovolenou letecky. Co předchází vzletu i přistání letadla, kdo jej vlastně řídí a jaká letiště se řadí mezi ta největší, nejzajímavější i nejextrémnější?

<h3>Čas podle okének </h3><p>Letadla čekají na povolení ke startu od řídícího letového provozu. Dopravní společnosti si na letišti předplácejí takzvané „sloty“ neboli okénka. Jedná se o předem definované časy vzletu a přistání, nástupu a výstupu pasažérů, doplnění pohonných hmot a podobně. Běžně ale dochází k různým zdržením a posunům „slotů“, jejichž pořadí pak řídící upravují podle aktuální situace.</p>

Čas podle okének 

Letadla čekají na povolení ke startu od řídícího letového provozu. Dopravní společnosti si na letišti předplácejí takzvané „sloty“ neboli okénka. Jedná se o předem definované časy vzletu a přistání, nástupu a výstupu pasažérů, doplnění pohonných hmot a podobně. Běžně ale dochází k různým zdržením a posunům „slotů“, jejichž pořadí pak řídící upravují podle aktuální situace.

<h3>V království tlačítek </h3><p>Většina dnešního vybavení kokpitu letadla je digitální. Technologie navíc umožňují, aby byly vzlet i přistání téměř automatické. Existují však přesně dané postupy, které musí pilot před vzletem dodržet. K dispozici má manuál unikátní pro každý typ letadla, podle kterého postupuje před vzletem krok za krokem, a kontroluje připravenost stroje pro bezpečný let. Příprava může trvat i desítky minut. V kokpitu sedí pro zachování maximální bezpečnosti vždy dva lidé – kapitán a služebně mladší druhý pilot. </p>

V království tlačítek 

Většina dnešního vybavení kokpitu letadla je digitální. Technologie navíc umožňují, aby byly vzlet i přistání téměř automatické. Existují však přesně dané postupy, které musí pilot před vzletem dodržet. K dispozici má manuál unikátní pro každý typ letadla, podle kterého postupuje před vzletem krok za krokem, a kontroluje připravenost stroje pro bezpečný let. Příprava může trvat i desítky minut. V kokpitu sedí pro zachování maximální bezpečnosti vždy dva lidé – kapitán a služebně mladší druhý pilot. 

<h3>Letiště pod drobnohledem </h3><p>Počet lidí zodpovědných za letový provoz závisí na velikosti letiště, počtu drah či hustotě provozu. Řídící mají na starosti nejen navigaci letadel, ale zodpovídají i za veškerý pohyb například hasičů a techniků na ranveji a pojezdových plochách. Dnes se prosazuje trend tzv. „vzdálené věže“ – řídící nesedí fyzicky na letišti, ale v centrále vzdálené často i stovky kilometrů. Výhled mu zajišťuje hustý systém kamer.</p>

Letiště pod drobnohledem 

Počet lidí zodpovědných za letový provoz závisí na velikosti letiště, počtu drah či hustotě provozu. Řídící mají na starosti nejen navigaci letadel, ale zodpovídají i za veškerý pohyb například hasičů a techniků na ranveji a pojezdových plochách. Dnes se prosazuje trend tzv. „vzdálené věže“ – řídící nesedí fyzicky na letišti, ale v centrále vzdálené často i stovky kilometrů. Výhled mu zajišťuje hustý systém kamer.

<h3>Ultra přísná kontrola </h3><p>Oprava letadel podléhá přísným požadavkům a regulím. Firmy, které ji provádějí, musejí mít certifikaci na konkrétní typ letadla a při samotném výkonu splňovat přísná kritéria daná nařízeními zvláštních organizací – v Evropě EASA (European Aviation Safety Agency) a ve Spojených státech FAA (Federal Aviation Administration). Průběžné revize veškerých částí letadel se pečlivě plánují a veškeré úkony se podrobně dokumentují tak, že lze každý krok zpětně dohledat. </p>

Ultra přísná kontrola 

Oprava letadel podléhá přísným požadavkům a regulím. Firmy, které ji provádějí, musejí mít certifikaci na konkrétní typ letadla a při samotném výkonu splňovat přísná kritéria daná nařízeními zvláštních organizací – v Evropě EASA (European Aviation Safety Agency) a ve Spojených státech FAA (Federal Aviation Administration). Průběžné revize veškerých částí letadel se pečlivě plánují a veškeré úkony se podrobně dokumentují tak, že lze každý krok zpětně dohledat. 

<h3>Malá kulatá revoluce </h3><p>Kola jsou velmi namáhanou součástí letadla. Při přistání musejí unést tíhu čtyřsettunového kolosu v rychlosti až 270 km/h. Kola obvykle letecké společnosti mění po každých 200 až 250 startech. Některé firmy nyní dokonce do předního kola montují elektromotory – letadlo tak „roluje“ po dráze bez spotřebovávání drahocenného paliva a šetří se i turbínové motory. </p>

Malá kulatá revoluce 

Kola jsou velmi namáhanou součástí letadla. Při přistání musejí unést tíhu čtyřsettunového kolosu v rychlosti až 270 km/h. Kola obvykle letecké společnosti mění po každých 200 až 250 startech. Některé firmy nyní dokonce do předního kola montují elektromotory – letadlo tak „roluje“ po dráze bez spotřebovávání drahocenného paliva a šetří se i turbínové motory. 

<h3>Extrémy nad hlavou </h3><p>Na světě existuje několik letišť vymykajících se těm, která běžně známe. Nacházejí se například vysoko v horách, pyšní se ultra krátkou ranvejí, nebo se tam létá extrémně nízko. Na některých z nich mohou přistávat pouze piloti speciálně proškolení. Tak je tomu i na letišti princezny Juliany na ostrově Svatý Martin, jež proslulo zejména velmi malou výškou, která dělí prolétající stroje od hlav opalujících se návštěvníků tamních pláží. </p>

Extrémy nad hlavou 

Na světě existuje několik letišť vymykajících se těm, která běžně známe. Nacházejí se například vysoko v horách, pyšní se ultra krátkou ranvejí, nebo se tam létá extrémně nízko. Na některých z nich mohou přistávat pouze piloti speciálně proškolení. Tak je tomu i na letišti princezny Juliany na ostrově Svatý Martin, jež proslulo zejména velmi malou výškou, která dělí prolétající stroje od hlav opalujících se návštěvníků tamních pláží. 

<h3>Hrozba jménem námraza  </h3><p>Pokud má na sobě letadlo tenkou vrstvu ledu, musejí ji technici před odletem odstranit. Námraza se odklízí  chemicky a stroj pak „impregnují“ dalšími látkami, aby se minimalizoval vznik nové ledové vrstvy. V historii se bohužel vyskytly i případy, kdy technici námrazu kvůli časové tísni nezlikvidovali, což vedlo k havárii letadla. Tenké vrstvy ledu totiž narušují správné obtékání vzduchu kolem křídel. Nevzniká pak dostatečně vysoký vztlak, který drží letadlo ve vzduchu, a stroj se tak může i zřítit. </p>

Hrozba jménem námraza  

Pokud má na sobě letadlo tenkou vrstvu ledu, musejí ji technici před odletem odstranit. Námraza se odklízí  chemicky a stroj pak „impregnují“ dalšími látkami, aby se minimalizoval vznik nové ledové vrstvy. V historii se bohužel vyskytly i případy, kdy technici námrazu kvůli časové tísni nezlikvidovali, což vedlo k havárii letadla. Tenké vrstvy ledu totiž narušují správné obtékání vzduchu kolem křídel. Nevzniká pak dostatečně vysoký vztlak, který drží letadlo ve vzduchu, a stroj se tak může i zřítit. 

<h3>Miliardový kolos</h3><p>Největším dopravním letadlem dneška je představuje dvoupatrový čtyřmotorový Airbus A380. V závislosti na konfiguraci dokáže pojmout až 853 pasažérů. V provozu funguje od roku 2007 a v současnosti je jeho největším odběratelem společnost Emirates, která vlastní 102 strojů. Dosud bylo vyrobeno celkem 222 kusů – cena letadla činí přibližně 403,9 milionu dolarů, tedy přes 9 miliard korun. </p>

Miliardový kolos

Největším dopravním letadlem dneška je představuje dvoupatrový čtyřmotorový Airbus A380. V závislosti na konfiguraci dokáže pojmout až 853 pasažérů. V provozu funguje od roku 2007 a v současnosti je jeho největším odběratelem společnost Emirates, která vlastní 102 strojů. Dosud bylo vyrobeno celkem 222 kusů – cena letadla činí přibližně 403,9 milionu dolarů, tedy přes 9 miliard korun. 

<h3>Nebeské koráby na míru </h3><p>Velké letecké společnosti jako Airbus nebo Boeing nabízejí možnost upravit běžná dopravní letadla podle specifických přání klientů. Stroj na obrázku pilotuje zpěvák kapely Iron Maiden Bruce Dickinson, který je zároveň komerčním pilotem a podnikatelem v oblasti letectví. Speciálně upravený Boeing 747 jménem Ed Force One (podle maskota kapely) řídí od roku 2016, kdy jej členové kapely v rámci turné Book Of Souls začali využívat pro přepravu osobní i jevištní techniky. </p>

Nebeské koráby na míru 

Velké letecké společnosti jako Airbus nebo Boeing nabízejí možnost upravit běžná dopravní letadla podle specifických přání klientů. Stroj na obrázku pilotuje zpěvák kapely Iron Maiden Bruce Dickinson, který je zároveň komerčním pilotem a podnikatelem v oblasti letectví. Speciálně upravený Boeing 747 jménem Ed Force One (podle maskota kapely) řídí od roku 2016, kdy jej členové kapely v rámci turné Book Of Souls začali využívat pro přepravu osobní i jevištní techniky. 

<h3>Perla vzdušných přístavů  </h3><p>Letiště Suvarnabhumi v Bangkoku je největší vzdušný přístav v Thajsku a jeden z největších na světě. Zaujímá plochu 3 200 hektarů a jen v roce 2017 v něm odbavili 60,9 milionu pasažérů (pro srovnání letiště Václava Havla loni odbavilo asi 15,4 milionu cestujících). Nachází se v něm nejvyšší kontrolní věž na světě, šplhající do výšky 132 metrů a třetí největší terminál světa. Impozantní tvar i barevnou podobu, díky nimž patří toto letiště k nejzajímavějším na světě, má na svědomí německý architekt Helmut Jahn. </p>

Perla vzdušných přístavů  

Letiště Suvarnabhumi v Bangkoku je největší vzdušný přístav v Thajsku a jeden z největších na světě. Zaujímá plochu 3 200 hektarů a jen v roce 2017 v něm odbavili 60,9 milionu pasažérů (pro srovnání letiště Václava Havla loni odbavilo asi 15,4 milionu cestujících). Nachází se v něm nejvyšší kontrolní věž na světě, šplhající do výšky 132 metrů a třetí největší terminál světa. Impozantní tvar i barevnou podobu, díky nimž patří toto letiště k nejzajímavějším na světě, má na svědomí německý architekt Helmut Jahn. 

<h3>Od oblasti ke věži </h3><p>Navigace letadel se rozděluje do tří okruhů. Takzvané „oblastní centrum řízení“ dohlíží na pohyb letadla v konkrétní oblasti. „Přibližovací služba řízení“ má zajišťovat bezpečný provoz letadla v širším okolí letiště. „Letištní služba řízení“ pak ručí za bezpečný provoz na přistávací dráze, pojezdových drahách a ve vzdušném okrsku v bezprostřední blízkosti letiště. Při klesání letadla a přechodu do nižších letových hladin si jednotlivá střediska mezi sebou stroj předávají. </p>

Od oblasti ke věži 

Navigace letadel se rozděluje do tří okruhů. Takzvané „oblastní centrum řízení“ dohlíží na pohyb letadla v konkrétní oblasti. „Přibližovací služba řízení“ má zajišťovat bezpečný provoz letadla v širším okolí letiště. „Letištní služba řízení“ pak ručí za bezpečný provoz na přistávací dráze, pojezdových drahách a ve vzdušném okrsku v bezprostřední blízkosti letiště. Při klesání letadla a přechodu do nižších letových hladin si jednotlivá střediska mezi sebou stroj předávají. 

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Pátrači operovali spolu s bitevníky v takzvaném růžovém týmu. Zde dvojice „lovec–zabiják“ z poslední etapy války – bitevní vrtulník AH-1 kryje průzkumný OH-58.

Válka
Věda

Tajemství slavné Dürerovy Růžencové slavnosti už dnes vlastně neexistuje, i když právě tento obraz je českému publiku nejpřístupnější: visí v Národní galerii.

Zajímavosti

Sonda Voyager 2 se již nachází v tzv. mezihvězdného prostoru. Aktuálně ji dělí od Země 120 AU. Její dvojče Voyager 1 se pohybuje ve vzdálenosti 150 AU.

Vesmír
Zajímavosti

Při lovu využívají lvíčci zlatí dlouhých prstů, jimiž snadno dosáhnou do nedostupných děr a skulin. Populace lvíčků zlatých přežívá v malé oblasti nedaleko brazilského Rio de Janeira.

Příroda

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907