Levitující vlaky Maglev: Super rychlá budoucnost železnice bez kolejí

Japonská společnost Mitsubishi Heavy Industries letos představí omlazenou verzi svého vlaku, který nejezdí po kolejích, ale vznáší se na magnetickém polštáři. Jeho rychlost přesahuje 500 km/h

16.03.2020 - Vilém Koubek



Když se řekne „japonská hromadná doprava“, většině z nás se vybaví rychlovlaky šinkansen, které uhánějí až 320 km/h a obstarávají velkou část provozu mezi velkoměsty na ostrovech Honšú a Kjúšú. Země vycházejícího slunce své šinkanseny opravdu miluje a hojně je využívá: V roce 2018 svezly 436 milionů pasažérů. Paradoxně právě proto jim ovšem v laboratořích Mitsubishi Heavy Industries roste konkurence v podobě tzv. maglevů, které se nedotýkají kolejí. Součást jejich nápravy i trasy samotné tvoří extrémně silné magnety, jež se vzájemně odpuzují, a stroje tak nad dráhou levitují. Jejich pohyb nezpomalují kola ani tření o kolejnice, tudíž mohou dosahovat mnohem vyšší rychlosti.

V současnosti testovaný model maglevu L0 si připsal rekord v hodnotě 603 km/h, jeho pracovní tempo však bude „nižší“ a zastaví se na 505 km/h. Z Prahy do Brna by tak nejel ani půl hodiny. Za vysokou rychlostí prototypu stojí nejen levitace, ale také aerodynamický tvar podpořený charakteristickým „nosem“ dlouhým 15 metrů. 

Sedm let do spuštění 

Aktuálně uvádí L0 do chodu turbínový motor, který však letos z „omlazené“ verze stroje zmizí. Namísto spalovacího ústrojí využijí japonští inženýři skutečnost, že se vlak pohybuje prostřednictvím magnetů, a pomocí indukce jej nechají čerpat energii k pohybu přímo z dráhy. Turbíny se tak odstraní, takže se aerodynamika ještě o něco zlepší. S komerčním nasazením japonských maglevů se počítá v roce 2027, kdy se má otevřít trasa Chuo Shinkansen mezi Tokiem a Nagojou. Až 85 % její dráhy přitom povede tunely, a náklady se proto vyšplhají v přepočtu na 1 055 miliard korun.

TIP: Návrat na výsluní: Čínské rychlovlaky jsou opět nejrychlejší na světě

Po zahájení provozu se plánovala osmiletá konstrukční pauza, během níž by vlaky vydělávaly na další rozšíření do Ósaky. Vláda však projekt podpořila 635 miliardami korun, tudíž stavební práce započnou ihned po dokončení původní části. Do poslední zmíněné metropole by se tak měli první cestující svézt již v roce 2037. 

Magnetický polštář

Po stranách dráhy i v těle maglevu se nacházejí magnety: Pokud se k sobě přiloží dva magnety stejným pólem, odpuzují se. Odpor zabraňuje vlaku dosednout na dráhu, zatímco přitažlivost na vrcholcích „koryta“ jej pomáhá stabilizovat i udržet ve vzduchu.


Americké zdržení

Japonsko není jedinou zemí, skrz kterou by se měly maglevy prohánět. Již v roce 2015, ještě za vlády Baracka Obamy, se zrodil plán na magnetickou dráhu mezi Washingtonem a Baltimorem, s výhledem na prodloužení až do New Yorku. Společnost Mitsubishi však v roce 2017 oznámila, že se projekt nikam neposouvá, neboť mu Obamův nástupce Donald Trump zatím nevyslovil podporu. Zlomové rozhodnutí, zda trasa vznikne, by mělo přijít letos v srpnu.


Další články v sekci