Lovící servalové: Mistři smrtícího skoku

25.08.2021 - Marek Telička

Serval je štíhlá a velmi hbitá africká kočkovitá šelma, která má zcela mimořádné lovecké schopnosti. Před servalem se totiž musí mít na pozoru i nízko letící ptáci

<p>Servalové se pohybují především v travnatých oblastech. Mezi kočkovitými šelmami mají v poměru k velikosti těla zřejmě největší uši a rovněž nejdelší nohy.</p>

Servalové (Leptailurus serval) loví brzy ráno a pozdě odpoledne a mají zcela mimořádnou loveckou úspěšnost – zhruba o 48 % vyšší než všechny ostatní kočkovité šelmy. Zaměřují se na menší savce, ale loví i ptáky a občas žáby, ještěrky a někdy i hmyz.

Při lovu postupují velmi metodicky – najdou si vhodné místo k pozorování a zůstanou strnule stát až 15 minut. Zároveň se svým mimořádným sluchem snaží zaměřit potenciální oběť. Jakmile zjistí, kam zaútočit, vznesou se do až čtyřmetrového skoku a předníma nohama s velkou jistotou skočí oběti na hřbet. V mimořádných případech dokážou ulovit i ptáky, za nimiž se v okamžiku překvapení vrhají do výšky až jednoho a půl metru. Dokážou takto chytit plameňáky, kolpíky, kachny a další vodní ptáky.

TIP: Mimořádné výkony světové fauny: Nejlepší atleti zvířecí říše

Serval dorůstá délky přibližně 60–90 cm měřeno od hlavy po hýždě a výšky kolem 60 cm. Samci bývají 9–18 kilogramů těžcí, největší samice váží 13 kilogramů. Servalové žijí jako samotáři a velmi krátce se potkávají jen v období páření, které nemá nijak ostře vymezený interval, ale převážně k němu dochází na jaře. Samice mívá 2–3 mláďata, která kojí po dobu 5 měsíců. Mladí servalové zůstávají s matkou až do roku svého věku a pak si hledají vlastní teritorium. Pohlavně dospívají mezi jeden a půl až dvěma roky.