Lunar ExoCam bude natáčet přistávání kosmických lodí na Měsíci

22.10.2020 - Stanislav Mihulka

Přistání robotických sond i kosmických lodí na povrchu Měsíce si již brzy vychutnáme z pohledu přímého diváka. NASA podpořila vývoj speciálního záznamového zařízení Lunar ExoCam

<p>Kamera pro cizí světy Lunar ExoCam</p>

Kamera pro cizí světy Lunar ExoCam

Přistání kosmických lodí a sond na povrchu cizích světů představuje jeden z největších úspěchů lidstva v celé jeho historii. Dokumentovat tento okamžik ale není snadné – doposud jsme byli odkázáni jen na záběry pořízené přímo z přistávajícího stroje. Díky programu NASA Flight Opportunities si ale již brzy budeme moci vychutnat přistání z pohledu diváka.

NASA se prostřednictvím zmíněného programu rozhodla podpořit částkou 650 tisíc dolarů (asi 15,1 milionů Kč) projekt Lunar ExoCam. Jde o pozoruhodný systém, který by měl být vypouštěn z přistávacích modulů během přistávacího manévru. Zařízení zaujme pozici na povrchu dotyčného tělesa a začne pořizovat záznam přistání.

Vesmírná reality show

Lunar ExoCam by se měl podle vývojářů podívat na Měsíc během několika příštích let, pravděpodobně jako součást některé ze soukromých robotických misí, kterých se chystá celá řada. Šéf výzkumu Jason Achilles Mezilis ale doufá, že se jim podaří dostat Lunar ExoCam i na palubu mise Artemis 3, která by měla v roce 2024 přistát s dvojicí astronautů poblíž jižního pólu Luny.

TIP: Přistání na Měsíci: NASA ukázala na landery od tří soukromých společností

Nejde přitom jenom o atraktivnost záběrů, které určitě sklidí úspěch u široké veřejnosti. Záznam přistání z Lunar ExoCam poskytne vědcům a inženýrům cenné informace o průběhu přistávacího manévru a dosednutí přistávacího modulu na povrch Měsíce. Rovněž bude možné využít vypouštěcí mechanismus projektu Lunar ExoCam pro další typy nákladů, které poletí na Měsíc a v budoucnu i na další světy.

• Zdroj fotografií: Evan Rodaniche/Zandef Deksit Inc.