Magie medicíny: Vědci dokázali omladit myší i lidské buňky

26.03.2020 - Stanislav Mihulka

Metoda používaná ke tvorbě kmenových buněk může omladit celé tkáně i orgány

<p>Kmenové buňky jsou buňky schopné obnovovat poškozené nebo opotřebované části a udržovat stálost vnitřního prostředí organismu.</p>

Vědci a lékaři v dnešní době stále častěji využívají kmenové buňky. To jsou buňky, které se ještě nespecializovaly do „dospělé“ podoby v nějaké tkáni nebo orgánu. Kmenové buňky hrají klíčovou roli při vývoji embrya a mohou se uplatnit i v regenerativní léčbě při náhradě poškozených tkání či orgánů nebo také v léčbě rakoviny a dalších závažných onemocnění.

Když odborníci získávají kmenové buňky pro výzkum nebo léčbu, často použijí „dospělé“ lidské buňky, například kožní nebo i jiné. Tyto buňky vystaví působení takzvaných Yamanakových proteinů, čímž dojde k „přetočení tachometru“ buněk a stanou se z nich indukované pluripotentní kmenové buňky (iPSC). Není to okamžité, takový zásah obvykle trvá několik týdnů.

TIP: Úspěšná léčba: Lidské kmenové buňky pomohly paraplegickým potkanům chodit

Odborníky z amerického Stanfordu napadlo, že si tento postup vypůjčí a nepoužijí ho na vytvoření kmenových buněk, ale k výraznému „omlazení“ zestárlých buněk. Zkusili to s buňkami od mladších i starších lidí v buněčné kultuře a také na pokusných myších. Namísto několika týdnů vystavili buňky vlivu Yamanakových proteinů jen na pár dní.

Omlazování lidských i myších buněk dopadlo velice slibně. Tento zákrok způsobil, že buňky podle řady sledovaných parametrů podstatně „omládly“, v případě lidských buněk o řadu let. Došlo například k tomu, že se zlepšila kondice buněk chrupavky získaných od lidí trpících osteoartrózou. Vědci doufají, že tímto postupem bude časem možné „omlazovat“ celé tkáně a orgány.

New Atlas