Úspěšná léčba: Lidské kmenové buňky pomohly paraplegickým potkanům chodit

22.11.2017 - Stanislav Mihulka

Přerušená mícha je stále příčinou ochrnutí řady pacientů. Kmenové buňky by to mohly změnit

Laboratorní potkan - U ochrnutých potkanů zabraly kmenové buňky

Těžké poranění míchy je v dnešní době stále ještě častou příčinou paraplegie, ochrnutí končetin a další závažných příznaků. Odborníci v poslední době vkládají velké naděje do léčby pomocí kmenových buněk.

Izraelští vědci nedávno provedli experiment, při němž odebrali kmenové buňky z ústní tkáně lidských dobrovolníků. Tyto kmenové buňky přinutili, aby se proměnily na buňky, které vylučují látky podporující růst a fungování nervů.

TIP: Jak spravit poškozenou lebku? Napěstováním kmenových buněk!

Pak vytvořili umělou tkáň z lidských proteinů a „osázeli“ ji napěstovanými lidskými buňkami. Umělou tkáň nakonec implantovali paraplegickým laboratorním potkanům, kteří měli zcela přerušenou páteř. Výsledky jsou velmi slibné. Mícha většiny potkanů se po této léčbě začala hojit a 42 procent z nich začalo částečně chodit. Lidští paraplegici tak mají novou naději.

Frontiers in Neuroscience