Magnetické nanočástice by mohly spasit nedobře chutnající víno

16.06.2018 - Stanislav Mihulka

Když víno nestojí za nic, tak je každá rada drahá. Pomoci by nám mohly důmyslné nanočástice, které dokáží chuť vína vylepšit

<p>Pokud je víno přechucené, tak možná pomohou nanočástice</p>

Pokud je víno přechucené, tak možná pomohou nanočástice

Pokud víno, jako je například cabernet sauvignon, obsahuje velké množství chemických látek označovaných jako alkylmethoxypyraziny, přebíjí to jejich ovocný či květinový buket. Výsledkem je pak vyloženě odpudivá chuť a nelibý zápach.

Ve vínu se objevuje zvýšené množství alkylmethoxypyrazinů, jsou-li hrozny sklízeny časně anebo když réva roste v chladném podnebí. Výrobci vín se snaží tyto látky neutralizovat přidáváním aditiv, jako jsou parfémované dubové odštěpky nebo třeba aktivované dřevěné uhlí. Výsledky ale nejsou nijak oslnivé.

TIP: Se sklenicí roste chuť? Větší sklenice s vínem nutí lidi více pít

Australští vědci proto přišli s mnohem účinnější technologií. Vyvinuli magnetické nanočástice, které obsahují polymer schopný absorbovat alkylmethoxypyraziny. Když nanočástice dokončí svou práci, stačí je jednoduše vytáhnout z vína magnetem.

Experimenty a následná měření citlivými přístroji ukázaly, že tímto způsobem je možné odstranit až tři čtvrtiny obsažených alkylmethoxypyrazinů. Skupina degustátorů vín potvrdila, že tato metoda nemá negativní vliv na chuť vína.

American Chemical Society, Journal of Agricultural and Food Chemistry