Maisiina galaxie je jednou z nejstarších, které kdy byly pozorovány

Před rokem objevená Maisiina galaxie je sice o něco mladší, než se čekalo, stále ale jde o jednu z nejstarších galaxií, které byly kdy pozorovány

18.08.2023 - Stanislav Mihulka

Tým, který vedl americký astronom Steven Finkelstein, loni v létě s pomocí Webbova dalekohledu objevil galaxii, kterou badatelé nazvali Maisiina galaxie. Jmenuje se podle Finkelsteinovy dcery Maisie (zdrobnělina od skotské varianty Markéty), která měl v den objevu galaxie narozeniny.

Finkelstein s početným týmem spolupracovníků Maisiinu galaxii dál pozoroval. Pomocí spektroskopických analýz vědci nedávno potvrdili, že Maisiina galaxie opravdu existuje a že ji pozorujeme ve vesmíru starém pouhých 390 milionů let. Výsledky svého výzkumu vědci tento týden zveřejnili v prestižním časopisu Nature.

Na Maisiině galaxii je velmi vzrušující, že jde o jednu z prvních vzdálených galaxií, které detekoval Vesmírný dalekohled Jamese Webba,pochvaluje si Finkelstein. „A že je teď úplně první z těchto galaxií, které se nám podařilo spektroskopicky potvrdit.“ Projekt Cosmic Evolution Early Release Science Survey (CEERS), který Finkelstein vede, teď pracuje na potvrzení 10 dalších galaxií nalezených Webbovým dalekohledem, které by mohly pocházet z ještě mladšího vesmíru.

Stará, ale ne nejstarší

Původní odhady vzdáleností galaxií objevených Webbovým dalekohledem vznikají na základě hodnoty tzv. rudého posuvu, vypočítaného pomocí fotometrie (měření celkového zářivého toku v malém počtu širokofrekvenčních filtrů). A právě fonometrická data naznačovala, že by Maisiina galaxie mohla být ještě starší – konkrétně vědci její vznik odhadovali na 290 milionů let po Velkém třesku.

TIP: Vědci potvrdili existenci doposud nejméně zářící galaxie v mladém vesmíru

K ověřování charakteristik těchto galaxií ale slouží následná pozorování s využitím spektrografu NIRSpec (Near-Infrared Spectrograph), který se nachází na palubě Webbova dalekohledu. NIRSpec rozloží záření objektu do mnoha úzce vymezených oblastí frekvencí pro následné detailní analýzy. Jde sice o pracnější metodu, její výsledky jsou ale přesnější. Maisiina galaxie je tak sice o něco starší, než kolik slibovaly prvotní odhady, stále ale jde o jednu z nejstarších, které kdy byly pozorovány. Titul nejstarší známé galaxie tak i nadále patří galaxii GLASS-z13, která pochází z časů pouhých 300 milionů let po Velkém třesku.