Malý šikula: Drobný dron dokáže autonomně pomalovat zeď

11.08.2016 - Stanislav Mihulka

Počítačoví vědci vyřešili pomalování zdí své instituce pomocí autonomních malířských dronů

Jistý odborník na výpočetní technologie Paul Kry z McGillovy univerzity v kanadském Montrealu dostal před pár lety nápad. Zalíbila se mi myšlenky vymalovat prostory oddělení počítačových věd univerzity. A jako počítavý vědec k tomu nehodlal použít štětec, ale něco elektronického.

Kry se svými studenty proto vyvinul maličký dron, který je vybaven malou houbou nasáklou inkoustem. Dron využívá komplexní algoritmus, s jehož pomocí pracuje zcela autonomně. Vznáší se podobně jako kolibřík, namáčí houbu v inkoustu a pak s ní vytváří tečky na zdi, z nichž pak nakonec vznikne obraz.

Když při malování obrazu dojdek nějaké chybě, například foukne vítr nebo cákne inkoust, tak na to autonomní inteligence dronu zareaguje a upraví svůj následující postup.

TIP: Nový rekord: Autonomní drony postavily provazový most pro člověka

První varianta dronu musela dělat pravidelné zastávky kvůli doplnění barviva a baterií. Teď vědci experimentují s pokročilou verzí, která čerpá elektřinu a barvu pomocí jemmých kabelů. Díky tomu může malířský dron pracovat prakticky nonstop.

IFL Science, McGill University