Marsovský dron Ingenuity má potíže: Podle NASA trpí závratěmi

Drsné podmínky na povrchu Marsu si vybírají svou daň. Dronu Ingenuity přestal fungovat jeden z důležitých přístrojů.

10.06.2022 - Martin Reichman

Do míst, kde na Marsu operuje rover Perseverance a dron Ingenuity, přišla zima a podmínky pro pozemské vyslance vědy se tak stávají čím dál složitějšími. Největší problém představuje zvýšená prašnost a teploty, které přes noc padají k -80 °C.

Komplikované podmínky představují velkou výzvu především pro Ingenuity, jehož fungování na rudé planetě je koncipováno spíše jako technologická demonstrace než plnohodnotná vědecká mise. Kvůli zvýšené prašnosti není dron schopný akumulovat dostatek slunečního záření a vyrobit energii pro svůj provoz.

Zimní (polo)spánek

Operátoři NASA problém řeší tak, že se Ingenuity na noc vypíná a nechává resetovat svou palubní elektroniku. Tento nový způsob ovládání s sebou ale nese rizika pro elektronické součástky, z nichž mnohé nejsou navrženy tak, aby přežily teploty, kterým jsou v noci vystaveny. Problém představují i extrémní teplotní výkyvy mezi dnem a nocí, což by mohlo vést až k selhání důležitých komponent dronu. Jeden takový problém ostatně NASA právě řeší.

Během uvedení dronu do letové pohotovosti operátoři odhalili, že jeden z důležitých senzorů marsovského dronu Ingenuity nefunguje. Jedná se o přístroj, který dronu umožňuje udržovat si během letu svou polohu vůči povrchu. Nefunkční navigační senzor zní jako velký problém – a také problémem je – nemusí ale nutně znamenat konec létání dronu na Marsu.

Ingenuity v problémech

Nefunkční senzor se jmenuje inklinometr (měřič náklonu). Jedná se o dvojici akcelerometrů, které mají vždy ještě před startem Ingenuity změřit gravitaci. Tyto informace pak využívá navigační počítač robota k tomu, aby jeho let správně kopíroval povrch pod ním. Během samotného letu Ingenuity svůj inklinometr nepotřebuje (pro orientaci využívá data z jiných přístrojů), je ale důležitý před samotným startem. Bez něj se Ingenuity chová, jako by trpěl závratěmi.

TIP: Nástup marsovské zimy bude zřejmě znamenat konec pro dron Ingenuity

NASA už problém řeší. K vyhodnocení polohy má dron nově využívat data z akcelerometrů v inerciální měřící jednotce. Podle operátorů sice nebudou tak přesná jako z původního zařízení, ke správnému odhadu výchozí polohy by ale údaje měly stačit. Příslušnou úpravu softwaru již operátoři odeslali a brzy nejspíš uvidíme, nakolik byla oprava úspěšná. Pokud se záplata povede nasadit, měl by Ingenuity už brzy absolvovat svůj devětadvacátý let.