Masové vymírání na konci křídy způsobil dopad meteoritu a otrávený oceán

25.10.2019 - Stanislav Mihulka

<p>Dopad obrovského meteoritu ukončil období druhohor</p>

Dopad obrovského meteoritu ukončil období druhohor

Když asi před 66 miliony let dopadl na Zemi velký meteorit, nastalo zatím nejmladší masové vymírání. Zmizelo ohromné množství druhů a celých taxonomických skupin a příroda celé planety se kompletně proměnila. Jak ale takové masové vymírání vlastně probíhá, je pro nás stále do značné míry záhadou.

Německý geolog Michael Henehan nedávno detailně prozkoumal fosilie mikroskopických dírkonožců, které mají tu výhodu, že jsou tvrdé a vydrží ve fosilní záznamu dlouhé miliony let. Zároveň nám umožňují odhadnout, jaké podmínky v té době panovaly v oceánech. Dírkonožci prozradili, že jak to vypadalo v jednotlivých fází konce druhohor.

TIP: Jak ptáci přežili dopad meteoritu, který vyhubil velké dinosaury?

Henehan tvrdí, že podle dírkonožců je za masové vymírání skutečně zodpovědný slavný dopad meteoritu. Dalším kandidátem je rozsáhlé soptění v indickém Dekkánu, to prý ale probíhalo dlouhodobě a nemělo na prostředí tak zničující vliv. Rozhodující prý bylo, že po dopadu meteoritu došlo k výraznému okyselení oceánů, v nichž se zhroutily celé potravní sítě. Kyselost mořské vody se vrátila do normálu asi za 80 tisíc let, ale obnovení biodiverzity v původním rozsahu trvalo několik milionů let.