Matematika rostlin: Masožravky mucholapky podivné umějí počítat

25.01.2016 - Stanislav Mihulka

Mucholapky si spočítají, jestli se jim vyplatí sklapnout pasti a vysát kořist

<p><strong>Mucholapka podivná</strong> <em>(Dionaea muscipula)</em> je masožravá rostlina. Jako jediná suchozemská masožravá rostlina loví drobné živočichy prudkým pohybem pasti.</p>

Mucholapka podivná (Dionaea muscipula) je masožravá rostlina. Jako jediná suchozemská masožravá rostlina loví drobné živočichy prudkým pohybem pasti.

Málokdo by se dnes divil tomu, že když jsou masožravky mucholapky na lovu, tak jsou přitom v pohybu. Němečtí vědci ale také zjistili, že mucholapky dovedou spočítat, jak často se lapený hmyz dotkl jejich senzorů.

V pastech mucholapek jsou mechanické senzory v podobě chloupků, které po podráždění vytvářejí elektrický signál. O těchto senzorech se ale ví, že jedno jejich podráždění nestačí.

Při experimentech s pěstovanými mucholapkami vyšlo najevo, že pro jejich čidla je jedna stimulace doopravdy málo. Pasti mucholapek začnou reagovat až tehdy, jestliže jsou jejich senzory podrážděny podruhé, v rozmezí 15 až 20 sekund.