Mazadlo v Mléčné dráze: Vesmír je plný tuku a tukům podobných molekul

05.07.2018 - Stanislav Mihulka

<p>Molekula vesmírného mazadla</p>

Molekula vesmírného mazadla

Aby ve vesmíru mohl existovat život podobný našemu, musí v něm existovat organické látky, tedy molekuly bohaté na atomy uhlíku. Otázkou ale je, v jaké podobě se uhlík ve vesmíru vyskytuje. Asi jen polovina uhlíku v mezihvězdném materiálu představuje volné atomy uhlíku, zbytek jsou rozmanité sloučeniny.

Astronomové australské University of New South Wales a turecké Ege University se pokusili odhadnout, jak to s uhlíkem ve vesmíru je. V důmyslných laboratorních experimentech napodobovali vznik materiálu, který by odpovídal kosmického prachu, a přitom sledovali, v jaké podobě vznikají sloučeniny uhlíku.

Tuk v Mléčné dráze

Tim Schmidt z University of New South Wales a jeho kolegové určovali množství takzvaných alifatických sloučenin uhlíku, organických sloučenin, které jsou tvořeny atomy uhlíku propojenými do větvených nebo nevětvených řetězců a nejsou aromatické (ve smyslu organické chemie). Řada těchto látek náleží do příbuzenstva tuků, mazadel nebo vazelín.

TIP: Organické látky na trpaslíkovi Ceres vznikly přímo na trpasličí planetě

Vědci nakonec dospěli k tomu, že na každý 1 milion atomů vodíků v mezihvězdném materiálu připadá asi 100 uhlíků alifatických molekul. Na první pohled to nevypadá jako mnoho, ale zdání klame.

Ve skutečnosti jde o čtvrtinu až polovinu dostupného uhlíku v kosmickém prostoru. V samotné Mléčné dráze to představuje zhruba 40 bilionů bilionů bilionů balení „másla“. K namazání na toast se ale tahle nejspíš dost nevábná hmota příliš nedoporučuje.

Royal Astronomical Society