Mezi nebezpečnými peptidy vosího jedu se ukrývají i slibná antibiotika

15.10.2020 - Stanislav Mihulka

Mírně upravený peptid z vosího jedu efektivně ničí bakterie a zároveň není toxický pro pacienta

Antibiotika se stala jedním z nejvýznamnějších vědeckých objevů 20. století. Zabránila milionům úmrtí na nejrůznější infekce. Bakterie se s tím ale odmítly smířit a neustále si vyvíjejí lepší a lepší rezistenci vůči antibiotikům, které na ně používáme. Pokud bychom nezasáhli, bude kolem roku 2050 kvůli infekcím rezistentních bakterií umírat 10 milionů lidí ročně.

Aby vědci a lékaři tomuto černému scénáři předešli, hledají pomoc, kde se dá. Zkoušejí nové metody léčby bakteriálních infekcí, od různého záření, až po nejrůznější materiály. Pochopitelně pátrají i po nových typech antibiotik. Překvapivě slibné jsou v tomto směru látky z jedů různých rostlin a živočichů, ať už to jsou obratlovci nebo třeba hmyz.

TIP: Kde sehnat nová antibiotika? V krvi draků z ostrova Komodo!

Cesar de la Fuente-Nunez z americké University of Pennsylvania a jeho spolupracovníci vytvořili velmi slibnou látku s antibakteriálními účinky úpravou vysoce toxického peptidu mastoparan-L, který pochází z jedu vosy Vespula flaviceps. Tento peptid úspěšně likviduje bakterie, je ale nebezpečný pro lidi, protože ničí červené krvinky. Badetelé mírně pozměnili strukturu tohoto peptidu a vytvořili jeho novou verzi, kterou nazvali mastoparan-MO.

V experimentech na myších tento nový peptid úspěšně léčil infekce bakterií E. coli nebo Staphylococcus aureus a zároveň byl pro myši bezpečný i ve vysokých dávkách. Vědci doufají, že by jejich výzkum mohl vést k vývoji nových typů léků proti bakteriálním infekcím.