Mezihvězdná kometa Borisov se nejvíce přiblížila ke Slunci

10.12.2019 - Stanislav Mihulka

Již druhý známý mezihvězdný návštěvník pokračuje v letu Sluneční soustavou

<p>Oranžově dráha mezihvězdné komety Borisov.</p>

Oranžově dráha mezihvězdné komety Borisov.

Nedávno objevený druhý mezihvězdný návštěvník Sluneční soustavy, kometa Borisov, pokračuje ve své „spanilé jízdě“ kolem Slunce. V neděli 8. prosince se na své dráze přiblížila na nejkratší vzdálenost ke Slunci. Podle astronomů by teď kometa Borisov měla být za dobrých podmínek vidět i v malém dalekohledu.

Kometu C/2019 Q4 Borisov objevil letos na sklonku srpna amatérský astronom Gennady Borisov. Záhy vyšlo najevo, že tato vlasatice má zvláštní, velmi protaženou dráhu. Tvar této dráhy velmi zřetelně napovídá, že kometa Borisov je návštěvníkem z mezihvězdného prostoru, a že přiletěla z míst, kam už nesahá mocný gravitační vliv Slunce.

Přiblížení komety Borisov

Ve chvíli svého největšího přiblížení byla kometa Borisov vzdálená od Slunce asi 2 AU, čili dvojnásobek vzdálenosti mezi Sluncem a Zemí, která činí asi 150 milionů kilometrů. Po Vánocích, v sobotu 28. prosince, by se měla kometa Borisov zase nejvíce přiblížit k naší Zemi.

TIP: Nově objevená kometa Borisov zřejmě přilétla z mezihvězdného prostoru

Dosavadní pozorování ukazují, že kometa Borisov má malou a jasnou přední část s jádrem a koma, ze které tryská slabě zářící ohon. Povrch komety má přitom načervenalé zbarvení. Po přiblížení komety ke Slunci, začala uvolňovat plyny, prach a postupně zjasňovat.

Podle astronomů je určitá šance, že se kometa Borisov úplně rozpadne. Jestli k tomu ale nedojde, měla by zase brzy Sluneční soustavu opustit. Při nejbližším přiblížení ke Slunci by její rychlost měla dosáhnout asi 44 kilometrů za sekundu. Zatím stále bohužel nemáme prostředky, s nimiž bychom mohli takovou kometu dohonit a prozkoumat. Snad se tedy dočkáme někdy příště.