Mikrorobotika: Nejmenší kleště na světě se ovládají světlem

21.07.2020 - Stanislav Mihulka

Mikrokleště na optických vláknech o průměru lidského vlasu ovládá zelené světlo

<p>Hlava mravence lesního a nejmenší kleště na světě</p>

Hlava mravence lesního a nejmenší kleště na světě

Uchopování objektů je zásadní pro živočichy všech možných velikostí. Od těch největších až po mikroskopické. Pokud jde o naši techniku, už umíme docela dobře uchopovat velké i malé objekty. Teď, s pokračující miniaturizací, míříme do mikrosvěta, i když to není úplně snadné. V tomto směru udělali další krok polští fyzici, kteří vytvořili soubor mikroskopických nástrojů, co jsou napojené na optická vlákna.

Polský tým, složený z vědců University of Warsaw a AGH University of Science and Technology Cracow, využil při konstrukci těchto nástrojů chytré materiály LCE (podle anglického Liquid Crystalline Elastomers), které jsou schopné vratně měnit svůj tvar po osvícení světlem ve viditelné oblasti.

TIP: Akustická pinzeta umožňuje manipulovat s objekty pomocí zvukových vln

Součástí souboru nástrojů jsou i mikrokleště se dvěma čelistmi, které jsou napojené na optická vlákna o průměru 125 mikronů, tedy srovnatelnému s lidským vlasem. Jde o nejmenší kleště na světě. Když optickými vlákny přichází zelené světlo, tak se čelisti mikrokleští sevřou a uchopí to, co se nachází mezi nimi. Když je zelené světlo vypnuto, tak se kleště opět rozevřou.