Mimořádně plodný pár kondorů z Ekvádoru oživuje naděje na zachování druhu

Na skalnatém výběžku v ekvádorských Andách dává párek kondorů naděje na záchranu tohoto druhu. Jejich rytmus reprodukce je tak vysoký, že to překvapuje i vědce, kteří je už sedm let pozorují.

11.10.2020 - Martin Reichman

Párek kondorů, který vědci pozorují, má loviště kolem sopky Antisana, asi 50 kilometrů jihovýchodně od metropole Quita. Hnízdo si postavil na skalnatém výběžku v přírodní rezervaci Chakana. „Tento párek kondorů je úžasný, je tak plodný, že jsme takový dosud nepoznali,“ říká biolog a ředitel Nadace andských kondorů Sebastian Kohn, který je pozoruje s dalekohledem a s fotografickými přístroji z posedu v rezervaci. „Od roku 2013, kdy jsme je začali pozorovat, už měli sedm mláďat,“ dodává biolog.

Kondoři andští jsou monogamním druhem a většinou vyvedou jedno mládě každý druhý nebo třetí rok. Podle vědce lze plodnost sledovaného párečku vysvětlit tím, že mají dobrý přístup k potravě, zejména k mršinám, a že se v přírodní rezervaci cítí bezpečně

Přesto je otázka budoucnosti tohoto druhu poněkud nejistá. Podle sčítání z roku 2018 žilo v Ekvádoru 150 kondorů. Země by podle Kohna měla prohlásit kondory za kriticky ohrožený druh. Mezinárodní svaz ochrany přírody (IUCN) považuje kondory za téměř ohrožený druh ptáků, jejichž počty pravidelně klesají. Na celém světě jich žije okolo 6 700 kusů.

TIP: Kondor andský: Plachtící božstvo Jižní Ameriky

„V posledních dvou letech jsme přišli o 15 až 20 jedinců. Většinou byli otráveni kontaminovanými mršinami určenými pro predátory dobytka a někteří se stali obětí lovců,“ zdůrazňuje Kohn. V září byl nalezen mrtvý kondor Iguiňaro, který byl vypuštěn do rezervace Chakana, když mu byla ošetřena zranění způsobená střelami lovců. „Před 100 lety jste mohli zahlédnout až stovku kondorů. Dnes jich uvidíte, když máte štěstí, tak deset,“ stěžuje si vědec.

AFP, ČTK