Mistři převleků: Pyskouni vidí kůží a dokážou bleskurychle měnit barvu

17.07.2020 - Zuzana Teličková

Schopnost některých zvířat měnit své zabarvení je dobře známá. Mezi mistry rychlého převleku patří i pyskoun korunkatý – ryba, která žije v mělkých vodách a na korálových útesech v západní části Atlantiku.

<p><strong>Pyskoun korunkatý</strong> <em>(Lachnolaimus maximus)</em> umí „vidět kůží“ a zaznamenat změny v barevnosti svého okolí. Z perlově bílé na skvrnitě hnědou nebo červenou se přebarví během milisekund.</p>

Pyskoun korunkatý (Lachnolaimus maximus) umí „vidět kůží“ a zaznamenat změny v barevnosti svého okolí. Z perlově bílé na skvrnitě hnědou nebo červenou se přebarví během milisekund.

Na základě toho, v jakém barevném prostředí se zrovna pohybuje, dokáže pyskoun korunkatý (Lachnolaimus maximus) během milisekund změnit barvu z perlově bílé na skvrnitě hnědou nebo červenou. Klíčem k těmto převlekům jsou buňky nazvané chromatofory, které obsahují barevné pigmenty, jež se mohou roztáhnout nebo smrštit a změnit tak celkové zbarvení těla.

Zoologové Schweikert, Johnsen a Fitak z Duke University v Severní Karolíně (USA) odebrali konkrétnímu pyskounovi buňky z oční sítnice a z kůže a snažili se v obou typech vzorků najít společné genetické znaky, aby odhalili klíčové geny zodpovědné za barevné převleky. Předchozí studie provedené mimo jiné na chobotnicích a sépiích totiž naznačují, že stejný molekulární řetězec, který zaznamenává světlo v očích, bývá použit i v buňkách kůže, které nějakým způsobem rovněž vnímají změny světla.

TIP: Bleskurychlí střelci jazykem: Tajemství unikátní lovecké techniky chameleonů

Schweikert a jeho kolegové ovšem zjistili, že u pyskounů se nedají v kůži a v oku najít žádné společné genetické znaky spojené s vnímáním světla. To znamená, že pyskouni vnímají světlo okem a kůží díky jiným mechanismům. Zatím ale není jasné, jak přesně „vidění kůží“ funguje, i když je zjevné, že ryby mají díky této schopnosti informace o barevných změnách v prostoru, kam očima nedohlédnou.