Mládě obra: Astronomové objevili nejbližší čerstvě zrozenou gigantickou planetu

13.02.2020 - Stanislav Mihulka

Vědcům z newyorského Rochester Institute of Technology se podařilo vystopovat mládě obří planety. Od Země ji dělí 330 světelných let a její mateřská hvězda je tisíckrát mladší než naše Slunce

<p>Mladičká planeta s hmotností 10 Jupiterů se právě rodí asi 330 světelných let od nás.</p>

Vědcům z newyorského Rochester Institute of Technology se podařilo vystopovat mládě obří planety. Jde skutečně o mladičkou exoplanetu – její mateřská hvězda se podle vědců zrodila před pouhými 5 miliony let a je tak zhruba tisíckrát mladší než naše Slunce. Zároveň jde o nejbližší takto mladou obří planetu – nachází se v jižním souhvězdí Chameleona a od Země ji dělí zhruba 330 světelných let.

TIP: Exoplaneta K2-33b je možná jedním z nejmladších světů, jaký jsme kdy objevili

Nově objevená planeta nese jméno 2MASS 1155-7919 b. Podle toho, co víme, jde o temný a chladný objekt, který je zřejmě stále ještě ve stavu zrodu. Svou hvězdu obíhá ve vzdálenosti asi 600 astronomických jednotek (tedy násobků vzdálenosti mezi Sluncem a Zemí). Jak tato mladá obří planeta mohla skončit tak daleko od své „mateřské“ hvězdy, je pro vědce zatím záhadou. Hmotnost této planety odpovídá přibližně 10 Jupiterům, což se blíží horní hranici pro možnou velikost planety. Nad touho hranicí už nejde o plynné obry, nýbrž o hnědé trpaslíky.