Modrá, nikoliv rudá planeta: NASA má plán, jak udělat Mars znovu obyvatelným

NASA představila ambiciózní plán, který by mohl přeměnit rudou planetu na znovu obyvatelný svět

15.03.2017 - Martin Reichman

Proč vlastně na Marsu není život a proč je jeho osídlení momentálně nesmyslné? Hlavním důvodem je fakt, že tato planeta nemá vlastní magnetické pole – neexistuje tedy žádný štít, který by ji chránil před slunečními větry, jež ji bombardují smrtícím zářením a brání tomu, aby se tam udržela atmosféra.

Modrá, nikoliv rudá planeta

Kdysi dávno Mars přitom atmosféru měl, přišel o ni ale s kolapsem magnetického pole před miliardami let. Nová simulace NASA ale naznačuje, že by mohla existovat cesta, jak to napravit.

Plán spočívá ve vytvoření umělé magnetosféry pomocí štítu umístěného v Lagrangeově libračním bodě Marsu L1. Takto vytvořený štít by chránil planetu před vlivem záření. Podle výpočtů by to stačilo, aby přestala atmosféra Marsu unikat pryč a planeta se tak postupně mohla znovu stát vlídnější pro život.

Protože by se atmosféra stala hustější, planeta by se rychle oteplovala. Simulace ukazují, že by mohlo jít o růst v rozmezí 4 až 7 stupňů Celsia. To by stačilo, aby se rozpustil oxid uhličitý uvězněný v polárním ledu. Ten by potom podle vědců spustil skleníkový efekt spočívající v ohřívání celé planety.

TIP: Jak vzniká magnetické pole planet a k čemu slouží?

Nejzajímavějším na celém plánu je, že by efekt terraformace Marsu proběhl poměrně rychle. Podle vědců by stačilo jen několik let, aby se atmosféra na Marsu stala z poloviny tak hustou, jako je atmosféra na Zemi.

Jim Green z NASA ale upozorňuje, že celý plán je doposud zcela hypotetický. Je ale zásadní v tom, že přináší vizi, jak Mars proměnit v obyvatelný svět – a to během pouhých několika generací. Největší slabinou Greenova plánu je fakt, že zatím neexistuje přístroj, který by tak silné magnetické pole vytvořil. Experimentuje se sice již s malými generátory pro potřeby případné cesty na Mars, ale přístroj, který by dokázal vytvořit pole tak silné, aby ochránilo celou planetu, je (alespoň prozatím) úvahou z oblasti sci-fi.

USRA, Lunar and Planetary Institute