Mohla by být ’Oumuamua sondou mimozemské civilizace?

02.11.2019 - Michal Švanda

<p>Vizualizace protáhlého objektu o délce asi 400 m, objeveného loni 19. října. Původně jej vědci považovali za kometu, později za planetku, a teprve další pozorování ukázala jeho mezihvězdný původ</p>

Těleso s nezvyklým havajským jménem ’Oumuamua je nejen prvním prokázaným návštěvníkem mezihvězdného původu, ale také zajímavou sondou do světa odborného poznání. Vědecká práce v základním výzkumu si ve většině případů klade za cíl vysvětlit to, co vidíme kolem sebe. Vědec tak sestaví tzv. hypotézu, tedy svoji představu, pokud možno podloženou teoretickým konstruktem, která dané pozorování objasní. Je zcela přirozené, že jiný odborník může stejné pozorování vysvětlovat pomocí jiné hypotézy. Základní postup ve vědě zní, že se hypotéza nepotvrzuje, ale naopak vyvrací. A dokud není vyvrácena, nejčastěji dalšími pozorováními, považuje se za možnou

TIP: Co přineslo hledání rádiových signálů mezihvězdného návštěvníka 'Oumuamua?

Tedy ano – chování tělesa ’Oumuamua je v souladu s hypotézou o průletové sondě mimozemské civilizace, kterou v současnosti nelze vyvrátit. Stejně tak je ovšem možné objekt považovat za mimosluneční kometu. Většina astronomů považuje za pravděpodobnější přirozený původ tělesa, ale momentálně nemají pádné argumenty, jak vyvrátit ten umělý.

• Zdroj fotografií: NASA, Wikipedie