Mohly se již odehrát všechny teoreticky možné šachové partie?

05.09.2021 - Barbora Jelínková

Moderní forma šachů vznikla v 15. století. Mohly se tedy již odehrát všechny teoreticky možné šachové partie?

Vycházíme-li z toho, že jsou šachy staré přibližně 500 let, a z předpokladu, že se jejich hraní za celou dobu věnovalo přibližně 1 % světové populace, lze se dobrat k přibližným odhadům.

TIP: Kolik je v jedné šachové partii možných tahů? Více než atomů v pozorovatelném vesmíru!

Pokud by každý z těchto potenciálních hráčů absolvoval jednu odlišnou partii denně po dobu 50 let, dohromady už by vzniklo na 10 miliard šachových soubojů. Každý pohyb po šachovnici umožňuje 38 dalších potenciálních tahů, tudíž během jediné partie zahrnující v průměru 40 tahů může teoreticky nastat 38⁸⁰ herních variant. Vezmeme-li v úvahu popsanou matematiku, mohou šachisté hypoteticky odehrát 10¹²⁶ průběhů. A něco takového zatím přes veškerou snahu zcela nepochybně nestihli.