Mohou astronauti během výstupu do vesmíru jíst a pít?

04.02.2021 - Michal Švanda

<p><strong>Christer Fuglesang</strong>, při výstupu na ISS v rámci mise STS-128. Ve výřezu <strong>Eugene Cernan</strong> během výcviku na historickém snímku, který zachytil i ovocnou tyčinku a ventil s přívodem vody.</p>

Christer Fuglesang, při výstupu na ISS v rámci mise STS-128. Ve výřezu Eugene Cernan během výcviku na historickém snímku, který zachytil i ovocnou tyčinku a ventil s přívodem vody.


Reklama

Dnešní výstupy do volného kosmu trvají opravdu dlouho – sedm hodin neznamená žádnou výjimku. Odpovídá to prakticky jedné pracovní směně, přičemž činnost ve vnějším prostoru je fyzicky poměrně náročná. Těžko si představit, že by někdo zvládl takovou směnu bez jídla a pití v plném nasazení. Zkušenosti z výcviku i reálných výstupů však ukázaly, že ve skafandru lze přísun potravin zajistit jen velmi omezeně. Pro dostatek energie se tedy astronauti musejí najíst ještě před opuštěním paluby. Dřív měli ve skafandru k dispozici ovocnou tyčinku; většinou s nimi však byly spíš negativní zkušenosti, takže se dnes již nepoužívají. 

TIP: Blamáž na ISS: NASA musela zrušit první čistě ženský výstup do volného prostoru

Jiná situace se týká tekutin. Vydržet bez nich osm hodin je zkrátka nemožné a bylo by to i značně nezdravé. V každém skafandru se proto nachází vak s vodou a hadičkou vyvedenou k hlavě astronauta, který z ní v případě potřeby jednoduše nasaje.

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Potápěč, který žraloky býčí krmí, je vybaven nejen zkušenostmi, ale rovněž drátěnou košilí. (foto: Shutterstock) 

Příroda

Richard III. (1452–1485) měl drobnější skoro ženskou postavu a pohlednou tvář.

Historie

Dopadnout na polštář 

airbagy pro chodce
kdy: 2012 | omezení: pouze nižší rychlost

Airbagy se staly běžnou formou ochrany řidičů i spolujezdců, a řada automobilek se proto zamýšlela, zda by nemohly mírnit také náraz nešťastně zasaženého chodce. Během kolize se měly airbagy na kapotě nafouknout a pokrýt plochu střetu. Ačkoliv je myšlenka na první pohled nosná a snadno realizovatelná, nakonec se neujala. Vnější airbagy byly totiž účinné jen při nižších rychlostech, a pouze pokud nešťastník dopadl přímo na ně. Daleko efektivnější se ukázaly změny v umístění motoru a mřížky chladiče, které pomohly lépe usměrnit případný náraz. (foto: Profimedia)

Zajímavosti

Design orbitální stanice Voyager Space Station společnosti Orbital Assembly Corporation.

Vesmír
Revue
Věda

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907