Mohutný úder královny bohů: Německá operace Juno (2)

07.03.2019 - Alois Bělota

V květnu 1940 se vedení německé Kriegsmarine rozhodlo uštědřit těžký úder spojeneckým silám u norského přístavu Narvik. Tento záměr se sice zcela nezdařil, i tak ale němečtí námořníci slavili největší vítězství od bitvy u Coronelu v roce 1914

<p>Nejvýznamnější německou kořistí se během operace Juno stala britská letadlová loď <em>Glourious</em></p><p> </p>

Nejvýznamnější německou kořistí se během operace Juno stala britská letadlová loď Glourious

 


Reklama

V červnu 1940 došlo v Norském moři ke střetu Kriegsmarine a Royal Navy. Krátce před pátou hodinou odpoledne zahlédl praporčík Siegfried Goss tenký proužek dýmu ve vzdálenosti asi 46 km. Německé bitevní křižníky Scharnhorst a Gneisenau k němu zamířily, a když se dým změnil v siluety lodí, dělostřelecký důstojník ze Scharnhorstu kapitán Wolf Löwisch je identifikoval jako letadlovou loď Ark Royal se dvěma torpédoborci.

Předchozí část: Mohutný úder královny bohů: Německá operace Juno (1)

Admirál Wilhelm Marschall, který seskupení velel z můstku Gneisenau, si s rozkazy nelámal hlavu a rozdělil palbu tak, aby si těžké dělostřelectvo Scharnhorstu vzalo na starost letadlovou loď, pomocná výzbroj měla zúčtovat s torpédoborcem po jejím levoboku.

Gneisenau přesné rozkazy nedostal a mohl se k palbě připojit podle toho, jak se situace vyvine. Britové nebezpečné německé seskupení zpozorovali, až když se přiblížilo asi do vzdálenosti 30 km. Jednalo se o letadlovou loď Glorious s torpédoborci Ardent a Acasta. Britové se přitom dopustili fatální chyby, když nechali nepřítele přiblížit se a když z letadlové lodi nezorganizovali odpovídající vzdušný průzkum.

Za chyby se platí

Důvody přitom byly naprosto banální. Glorious nenesla jen svá letadla, do jejích hangárů se musela vtěsnat ještě dvacítka stíhaček z letiště Bardufoss a manipulace s letouny v přecpaném podpalubí byla pokud ne nemožná, pak aspoň hodně ztížená. Navíc o blížícím se německém svazu nikdo nevěděl, a tak kapitán Guy D´Oyly-Hughes měl za to, že pluje v klidných vodách, a považoval letecký průzkum za zbytečný. Za své rozhodnutí brzy zaplatil životem.

Scharnhorst a Gneisenau opravdu dokázaly zdánlivě nemožné, vyhnuly se všem britským ponorkám, hlídkovým letounům a jejich dosavadní oběti vzaly tak rychlý konec, že o nepříteli nestihly podat žádnou zprávu. Britské seskupení se tedy octlo v těžké situaci, avšak posádky nepodlehly panice a začaly jednat. Torpédoborce pokládaly kolem Glorious kouřovou clonu a mechanici se snažili ze změti křídel a trupů vyprostit a vyzbrojit torpédové bombardéry. To se ale moc nedařilo, protože se Glorious neotáčela proti větru, aby letouny mohly odstartovat (tím by se přiblížila k Němcům), a pokoušela se plnou parou prchnout. Němečtí dělostřelci navíc nehodlali čekat, než bombardéry vzlétnou. 

Těžká děla proti letadlové lodi 

První dvě salvy z předních dělových věží Scharnhorstu byly krátké, ale už třetí salva zasáhla Glorious do boku a jeden z granátů vybuchl v předním hangáru, kde zapálil uskladněné stíhačky Hurricane. Kapitán D`Oyly-Hughes, zraněný na ruce a na čele, z můstku jen nevěřícně zíral na obrovskou díru ve startovací palubě, z níž k nebi šlehaly plameny. Žádné letadlo už nemohlo vzlétnout!

Pak se na chvíli situace zklidnila, protože se letadlová loď konečně ponořila do kouřové clony, a přestože se nakláněla na bok tak, až z horní paluby padala do moře letadla, posádka požár hasila. Ani oba torpédoborce nezahálely a vyrazily do útoku; v čele plul Ardent. Kapitáni kličkovali střídavým kursem a rychlostí, aby německým dělostřelcům co nejvíc ztížili míření, a opravdu se jim podařilo zkrátit vzdálenost. Pak se ale jedna rána „ujala“ přímo v muničním skladišti Ardentu a na místě malé lodi se objevil sloup ohně a dýmu.

Zoufalý útok

Acasta pokračoval v útoku sám, pálil ze všech hlavní a ve zdánlivě nemožné pozici před přídí Scharnhorstu odpálil čtyři torpéda. Desítky očí z paluby německého obrněnce sledovaly plesknutí torpéd do vody, důstojníci nechápavě vrtěli hlavou a útok proti všem pravidlům si vysvětlovali zoufalou situací protivníka. Možná i proto kapitán Kurt Hoffmann nebezpečí podcenil. Bitevní loď sice provedla úhybný manévr, jenže pak se na původní kurs vrátila, aby se dostala do lepší palebné pozice pro konečné zúčtování s Acastou.

TIP: Letadlová loď Graf Zeppelin: Osudem stíhané plavidlo

A právě tehdy, prakticky na konci své dráhy, jedno z torpéd našlo svůj cíl a udeřilo do zádě německé lodi. Exploze se ozvala přímo pod zadní věží, vyrvala do boku díru a voda s naftou z proražené nádrže zaplavila podpalubí, kde zabila 48 mužů. Na palubě Acasty si všimli, že jejich útok měl úspěch, ale nikdo nejásal. Malá loď dál kličkovala v nepřátelské palbě, dál střílela ze všech děl a přibližovala se k ocelovému protivníkovi, aby jej pokud možno dorazila druhou čtveřicí torpéd. Nakonec ale i Acasta utržil několik zásahů 150mm granáty z pomocné výzbroje Scharnhorstu a brzy se potopil. Krátce nato se převrátila a pod hladinou zmizela i Glorious, drcená palbou z Gneisenau.

Dokončení v neděli 10. března

 

  • Zdroj textu:

    II. světová

  • Zdroj fotografií: Wikimedia

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Stoupající hladiny způsobí ve městech škody, jejichž očekávaná výše dosáhne do konce století desítek trilionů korun.

Zajímavosti
Věda
Historie

Rekonstrukce hrubého vzhledu magnetického pole Slunce. Je zřejmé, že jde o velmi komplikovaný magnet

Vesmír

Menší obrázky ukazují, jak karty vidíme my, a větší, jak je vidí včely.

Zajímavosti

Příslušníci Local Defence Volunteers - konkrétně tito muži bojovali proti Němcům už v Belgii za Velké války

Válka

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907