Molekulární mágové přeprogramovali otevřenou ránu na zdravou kůži

09.09.2018 - Stanislav Mihulka

Vědci a lékaři se již nebojí zasahovat uvnitř lidských buněk a měnit jejich činnost nebo přímo jejich identitu. Takový postup nabízí úžasné možnosti v léčbě mnoha různých onemocnění, které teprve začíná objevovat.

Už jsme viděli, jak taková technologie promění kožní buňky na lovce mozkových nádorů anebo jak poskytne kostním buňkám schopnosti mistrné regenerace mloků. Teď američtí vědci uspěli v dalším výzkumu, který si nijak nezadá s čarodějnictvím. Podařilo se jim přeprogramovat tělní buňky tak, že se otevřená rána promění ve zdravou kůži, aniž by byl nutný chirurgický zásah.

TIP: Obnovení funkce jediného genu vymaže nádor tlustého střeva ze světa

Výzkum se zaměřil na velmi špatně se hojící kožní vředy, které bývají následkem těžkých popálenin, proleženin nebo cukrovky. Takové vředy pronikají více vrstvami kůže a k jejich léčbě je obvykle nutný chirurgický zákrok s implantováním vlastní kůže pacienta z jiného místa na těle. Vědci dokázali najít 4 molekulární faktory, jejichž použitím je možné změnit buňky ve vředu na zdravou kůži. Kdy se asi podobná léčba dostane do nemocnic?

Salk Institute