Molekulární mračno Sagittarius B2 je smrdutou chemickou laboratoří

22.12.2016 - Stanislav Mihulka

Pokud by někdo do mračna Sagittarius B2 strčil nos, nejspíš by se hodně divil…

Sagittarius B2 -<p>Molekulární mračno plné pachů a zápachů</p>
Sagittarius B2 -

Molekulární mračno plné pachů a zápachů

Návštěva molekulárního mračna Sagittarius B2 by pro většinu z nás nejspíš byla zážitkem, na jaký se nezapomíná. Tohle velké mračno má průměr asi 100 světelných let, nachází se poblíž centra Mléčné dráhy a tvoří ho hmota odpovídající asi 3 milionům Sluncí.

Složení mračna je doopravdy pestré. Obsahuje vodík, hélium, etylenglykol známý z nemrznoucích směsí, etylformiát s typicky rumovým odérem, ostře páchnoucí kyselinu octovou, rovněž etanol, aceton, a také sirovodík čili sulfan, který je doopravdy nezaměnitelný svým příšerným zápachem po zkažených vejcích.

V mračnu je sice daleko nejvíce vodíku. Sagittarius B2 je ale natolik ohromným mračnem, že i jeho ostatní složky jsou přítomné v takovém množství, že je lze objevit analýzou spekter záření z této oblasti.

TIP: Vesmírné mračno W33: Rodící se hvězdy jako žluté míče

Mračno Sagittarius B2 je vlastně ohromná vesmírná laboratoř organické chemie. Chemické látky tam mrznou, ohřívají se, kondenzují kolem zrnek prachu a působí na ně záření okolních hvězd. Kdo ví, co všechno tam může v takové chemické směsi vzniknout.

• Zdroj fotografií: ESO / APEX & MSX / IPAC / NASA