Mongolský „labutí“ dinosaurus byl zřejmě pánem vodního světa

08.12.2017 - Stanislav Mihulka

Fosilie dinosaura s dlouhým krkem, krátkými křídly a dlouhýma nohama naznačuje, že dinosauři vládli nejen na souši a ve vzduchu, ale i ve vodě

Halszkaraptoři měli komické tělo s dlouhým labutím krkem, krátkými křídly a dlouhýma nohama. Jejich podivný vzhled by mohlo vysvětlit to, že žili ve vodním prostředí.

Dinosauři období druhohor byli hodně pestrou čeládkou. Od gigantických titanosaurů jižní Ameriky, až po maličké mikroraptory v Číně, žili téměř ve všech možných prostředích. Jedinou výjimkou byla voda. Kromě proslulého spinosaura jsme doposud neznali žádného dalšího spolehlivě vodního dinosaura.

Až teď vědci přicházejí s novou fosilií, která by to mohla změnit. Dinosaurus Halszkaraptor escuilliei, přezdívaný Halszka, pochází z Mongolska, kde žil v období křídy, asi před 75 miliony let. Odborníky zaskočil tím, že jde o směsku znaků, která je u dinosaurů velmi neobvyklá. Vědci si nejprve mysleli, že jde o nepodařený podvrh padělatelů fosilií.

TIP: Přízrak z Gobi: Honba za devítitunovou hrbatou kachnou

Halszkaraptoři měli komické tělo s dlouhým labutím krkem, krátkými křídly a dlouhýma nohama. Jejich podivný vzhled by mohlo vysvětlit to, že žili ve vodním prostředí. Tito příbuzní slavných velociraptorů jsou velmi vzácným dokladem toho, že i dinosauři dokázali pronikat do vody.

ESRF, Nature