Morane Saulnier MS.406: Nejrozšířenější typ francouzského letectva v počátku války

21.12.2016 - Miroslav Šnajdr

Ze všech nasazených francouzských stíhaček měly MS.406 nejhorší poměr mezi ztrátami a sestřely

MS.406 -<p>Během německého západního tažení na MS.406 vedle Francouzů létali také Čechoslováci a Poláci. Zde švýcarská verze letounu</p>
MS.406 -

Během německého západního tažení na MS.406 vedle Francouzů létali také Čechoslováci a Poláci. Zde švýcarská verze letounu


Reklama

Nejrozšířenějším stíhacím typem Armée de l'Air byl na začátku druhé světové války Morane Saulnier MS.406 C1. Tehdy s ním létalo 12 stíhacích skupin ve Francii a jedna v severní Africe. V době vzniku šlo o jeden z nejlepších stíhacích letounů na světě, ale Francouzi tuto devízu promrhali jednak pomalým zaváděním do výroby a také laxním přístupem k dalšímu vývoji.

Na Moranu 406 toho totiž šlo mnoho zlepšit. Některé úpravy byly posléze zavedeny (u verze MS.410), ale až v době, kdy již typ nehrál pro poražené francouzské letectvo významnější roli. Prototyp vzlétl 8. srpna 1935 a k zahájení stavby velkosériového provedení MS.406 C1 došlo v létě 1938.

Morane Saulnier MS.406 

  • Rozpětí: 10,61 m
  • Délka: 8,13 m
  • Vzletov hmotnost: 2 426 kg
  • Max. rychlost: 486 km/h
  • Dostup: 9 850 m
  • Dolet (max.): 1 000 km
  • Pohonn jednotka: 1× řadový Hispano-Suiza 12Y31 o 633 kW
  • Výzbroj: 1× 20mm kanón, 2× 7,5mm kulomet
  • Osádka: 1 muž
  • Uživatelé: Finsko, Francie, Británie (Svobodní Francouzi), Chorvatsko, Itálie, Jugoslávie, Německo, Švýcarsko, Turecko

Stroj představoval jednomotorový samonosný dolnoplošník kovové konstrukce (část potahu tvořila překližka a plátno), se zatahovacím podvozkem a krytou kabinou. Kombinace příliš komplikované a hmotné konstrukce draku a slabé pohonné jednotky omezovala výkony. Kvůli nižší rychlosti měly morany problémy nejen v bojích se stíhačkami, ale také při pronásledování německých bombardovacích letounů.

Za války se výroba stupňovala, ale již během jara 1940 Francouzi zahájili u bojových útvarů jejich nahrazování modernějšími letouny. Celkem bylo ve Francii postaveno 19 MS.405 a mezi 1 083 až 1 094 MS.406, z nichž menší počet prošel úpravou na verzi MS.410. Ve Švýcarsku vzniklo 84 dalších strojů pod označením D.3800. 

  • Zdroj textu:

    Válka REVUE SPECIÁL Letouny 2. světové války

  • Zdroj fotografií: Wikipedia (Kogo)

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Zajímavosti

Stále více cibetek je kvůli „cibetkové kávě“ drženo v zajetí. Přesto je velmi pravděpodobné, že většina kávy prodávané s touto nálepkou, cibetku nikdy „neviděla“.

Příroda

Protein PIN1 dokáže v řadě případů zlepšit stav varlat i spermií, které se v nich vyvíjejí. Do varlat ho spolehlivě dostane nová nanotechnologie.

Věda

Typický start nosné rakety Falcon v režii SpaceX

Vesmír

Dům z odpadu

Předmět recyklace: použitý stavební materiál 
Kde: Brazílie

Uruguayský umělec Jaime si uvědomil, že přibližně 40 % veškerého odpadu, který putuje na skládky, pochází z někdejších staveb – a velkou část lze opět využít. Na svém pozemku v Brazílii proto podobný materiál „zrecykloval“ do podoby nového domu.

Revue

Obchodní gildy se k pojištění dopracovaly z nutnosti snižovat rizika plynoucí ze zámořského obchodu.

Historie

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907