Může být v centru galaxie víc než jedna supermasivní černá díra?

17.10.2020 - Michal Švanda

<p>Galaxie NGC 6240 s vyznačenou polohou trojice supermasivních černých děr.</p>

Galaxie NGC 6240 s vyznačenou polohou trojice supermasivních černých děr.

Odborníci se dnes domnívají, že se v centru každé velké galaxie vyskytuje černá veledíra o hmotnosti statisíců až milionů sluncí. Tato monstra tvoří součást hvězdných ostrovů zřejmě již od doby jejich vzniku a nejspíš přímo souvisejí se způsoby formování galaxií.

Pozorovací důkazy nás však přesvědčují, že se v centrech některých hvězdných ostrovů nachází černých veleděr víc. Například v nitru galaxie NGC 7674 kolem sebe ve vzdálenosti menší než jeden světelný rok pravděpodobně obíhají dvě veledíry s celkovou hmotností přes 40 milionů sluncí. V NGC 6240 pak astronomové nedávno objevili známky dokonce tří supermasivních černých děr.

TIP: Může být supermasivní černá díra vymrštěna z galaxie?

V každém případě se výskyt většího počtu neviditelných gigantů v jedné galaxii pojí s tzv. galaktickým kanibalismem, při němž dochází ke vzájemným srážkám hvězdných ostrovů. Výsledek kolize si pak po určitou dobu uchovává jádra obou – či více – původních galaxií.